søndag 7. april 2013

Årets første i kasser.

I dag ble fristelsen for stor. Fortsatt veldig kaldt, blir sikkert mange minus i natt også. Snøsmeltingen går i utrolig sakte tempo, men telen i krukkene ved døra er nå borte. I dag har jeg derfor fått rufset bort gamle jule- og høstplanter, og satt ned noen stemor. En veldig flott lillafarge synes jeg, og super til de grå krukkene. Stemoren har jeg flyttet inn og ut noen dager nå, så de tror jeg skal klare å stå inntil husveggen i krukker. Jeg får heller kaste over en duk hvis det er meldt veldig kaldt en natt. Så ble det (uheldigvis..) litt ekstra plass, så da fikk jeg meg en tur til et hagesenter for å kjøpe litt å spe på med. Huff så leit.... :) Endte opp med lyngplanter, som nå skal flyttes ut og inn en stund for å herdes litt bedre. Jeg har nesten ikke lyngplanter fra før, så kanskje dette kan bli begynnelsen på en ny dille. Kjøpte to høstblomstrende lyng, Calluna vulgaris 'Easter Bonfire' og Callulna vulgaris 'Kerstin'. Tok også med en vårblomstrende type, x Phylliopsis 'Pinocchio'. Damen på hagesenteret mente bestemt at de hadde herdighet til å overvintre her, så litt utpå sommeren får jeg finne en plass til de. Hvis noen har erfaringer med disse / lignende, blir jeg glad for en kommentar.



x Phylliopsis 'Pinocchio'

5 kommentarer:

  1. Har også lyst til og palnte litt på trappa, men det er - om natta her dennesolhelga vi har hatt, så æ må nok bare vente ennu ei stund til vinteren har tenkt og slippe taket...
    Ha ei fin uke.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  2. Så vakker stemor du har :-)
    Jeg har ikke plantet ut mine, for jeg er redd det er for kaldt ute. Men de trives jo best ute, så jeg bør nok få mine. Den du nevner har jeg ikke prøvd her. Men calluna klarer seg her, så de har jeg testet ut. Ha en fin kveld.
    Klem fra Marit

    SvarSlett
  3. Jeg har også plantet stemor, men de står i drivhuset foreløpig. Her var det fremdeles minus 5,5 grader i natt, men nå skinner solen og snøen som kom i helgen tiner.
    Spennende vårlyng! Den var ny for meg.

    SvarSlett
  4. Det er fristande å plante litt i krukkene no når lyset har komt så langt. Fin farge på stemorane og det er sikkert lurt som du har gjort å ta dei ut og inn ei stund så dei får venne seg til.
    Ha det fint, frå MarJE.

    SvarSlett
  5. Lyeselilla og nydelige stemor er plantet her også, men det er bare det at de må stå inne. Vinteren vil ikke slippe taket her på indre østland. Venter på vår :)

    SvarSlett