tirsdag 16. april 2013

Herlige Hortensia

Jeg får stadig spørsmål av hagefolk om hva som er min største hageinteresse. Det kan jeg ikke klare å svare skikkelig på. Jeg jobber mye med kjøkkenhage, og det er vel der jeg legger ned mest tid og energi, men jeg koser meg akkurat like mye over prydplantene i hagen. Jeg har ingen behov for å bytte ut prydplanter med nytteplanter. Kanskje jeg må slutte meg til Ole Brumm og si "Ja takk, begge deler." :) Da vi var på Operataket hadde Plantasjen med seg poser med varer til de som fulgte pressedelen av opplegget. Heldig for meg og Marit, så ble det jammen noen til overs, slik at også vi fikk hver vår pose. I posen var det blant mye kjekt å ha, også en nydelig hvit hagehortensia (Hydrangea macrophylla). Litt irriterende at det ikke står skikkelig navnemerking, men det er kanskje bare hagegale som irriterer seg over slikt. Nå prøver jeg å holde liv i den, etter beste evne. Jeg er fortsatt superdårlig på å vanne, men det nærmer seg jo tiden da det er mulig å plante den ut i hagen, så jeg skal prøve. Jeg har flere hagehortensiaer, med de er stort sett grønne og fine busker. Hagehortensia blomstrer på fjorårets skudd, og ofte fryser disse helt ned. Tror denne vinteren ikke er noe unntak, men venter til det lengste før jeg klipper av døde kvister. Bare i fall det skulle være liv.... Har jeg riktig flaks kommer det en blomst sånn hvert skuddår. :) Har plantet flere vierhortensiaer (Hydrangea arborescens 'Annabelle'), som blomstrer på årets skudd, så har jeg da noe hortensiablomstring i hagen. Får nyte blomstene på denne hagehortensiaen nå, for den er vakker denne hagehortensiaen, er den ikke?

5 kommentarer:

  1. Ja, vi var skikkelig heldig som fikk de. Her fryser de alt for mye ned de som kalles hagehortensia. Men jeg liker veldig godt de som heter syrinhortesia. Det er en hortensia det også ;-)
    Helt enig, de er veldig vakre!

    Klem fra Marit


    SvarSlett
  2. Den er kjempefin! Jeg var jo også så heldig at jeg fikk en sånn med meg hjem, selvom jeg ikke var journalist , men jeg tenkte akkurat som deg - hvor er navnet på den ? Foreløpig så koser den seg i glassverandaen, men det begynner å bli trangt der så den må ut på trappa etterhvert.

    :) Anne

    SvarSlett
  3. Hortensia er en fryd for øye. Jeg tror ikke den klarer en nordnorsk vinter, men jeg må ha en krukke med Hortensia hver sommeren.

    SvarSlett
  4. Det var velfortjent å få en pose for den flotte innsatsen du og Marit gjorde på Operataket! Hortensiaen er fin. Jeg har liksom ikke fått somlet meg til å få den ut i min hage ennå. Det får bli i år:) Lykke til med din.

    SvarSlett
  5. Lykke til med hortensiaen din! De er jo så vakre, men slett ikke lette å få til inne synes jeg. Håper den vil trives hos deg frem til den kan glede seg over sommer temperatur :) God dag!

    SvarSlett