fredag 5. april 2013

Insekthus - Hus til de helt minste

1. Start med å snekre en ramme.
Her og der forsvinner tradisjonelle buskas og kratt, som før var fine gjemmesteder for hagens minste nytteinsekter, blant annet marihønene. Det går det selvsagt an å gjøre noe med. Det finnes slike ferdigkjøpte hus. De er ganske så småsøte, og visst har jeg det i hagen. Kjøpte det på hagemessen ifjor, og blogginnlegget om det finner du her. Med kjøpte hus følger det ofte lokkemiddel for å tiltrekke seg småkrypene som skal flytte inn. Det er ikke nødvendig å bruke noe lokkemiddel, de kommer helt av seg selv! I fjor tenkte jeg altså å lage dette selv, men det ble det ikke noe av. I år er det realisert, og jeg er egentlig veldig fornøyd med det. At disse insekthusene virker fikk jeg bekreftet når jeg var på et barnehagebesøk i Danmark. De satte opp insekthusene i nærheten av bærbusker, med godt resultat, og uten lokkemiddel.
2. Ta en runde i hagen, og finn kvist som likevel
skal beskjæres. Del de opp i lengder som passer inn
i huset. Pinnene stables bare oppå hverandre,
uten lim eller festemiddel.
Nå har jeg lett litt rundt på nettet etter hjemmelagde insekthus. Det finnes avanserte typer og enkle typer. I år har jeg gått for dette enkle huset. Jeg har laget det flere ganger, også med barn. Da har vi droppet skråtaket, og bare laget en enkel firkantet ramme rundt pinnene. Kjempesuksess så langt, så flytter det inn noen småkryp er det for ungene nesten bare bonus. Kjøkkenhagen og jeg håper nok litt mer på noen nyttige smådyr i husene.

3. Hele rammen stappes helt full med små pinner.
Etter litt tid vil dette synke litt sammen,
så etterfylling av småpinner er nødvendig.
Når rammen er fullstappet, detter de ikke ut.
 
Her er ihvertfall resultatet og bilder som viser veien dit - håper du blir inspirert til å bruke avklippet under vår-rusken i hagen til nettopp å bygge et enkelt insekthus. Hvis du har mulighet kan disse hjemmelagde insekthusene også sees "live" på Operataket til tirsdag. Da er det bloggtreff, og hagetrendlansering for 2013. Har vært så heldig å få være med på dette sammen med Anne på Moseplassen og Marit med Maritshagedagbok. Heldigvis er også kjøkkenhagen trendy, så litt kjøkkenhage har vi lurt inn.... Kjenner at jeg ikke trenger å lage noe hus til sommerfuglene, for de har alle flyttet inn i magen min. Håper å se noen bloggere og hageinteresserte der.



I min kvistvandring i hagen fant jeg også denne stokken.
Den ble kjøpt i vinter, full av fuglemat.
Nå har fuglen spist opp maten, pinner stappet inni, og
småkryp kan herved flytte inn.

Årets to insekthus - like fine som fjorårets kjøpte - synes jeg.

Innimellom kvistene trives nemlig disse småkrypene, og kult er det å se på også.

Her er et insekthus plassert nært inntil matfatet...

Insekthuset i Danmark var laget av bjørk.
Det var boret hull, fylt med litt gress-strå i midten.
Sidene var laget av gjennomsikt hard plast, så kan barna følge med.

13 kommentarer:

  1. Insekthus! Så morsom ide! Fikk lyst til å prøve å lage..............
    - lykke til med sommerfuglene ;-)
    Bjørg

    SvarSlett
  2. Supre innsektshus, Anne Kari! Sånne må jeg bare ha i hagen. Og lykke til med operaopptredenen på tirsdag, Jeg kan dessverre ikke være der (man har jo en jobb også..) Og god helg.

    SvarSlett
  3. Så flott det er! Det så jo nesten ut til at jeg også kunne lage et sånt. Nei, det spørs om ikke vi trenger et par sånne med til Oslo, slik at sommerfuglene i magen kunne bo et annet sted ;-)) Ha en fin kveld!

    Stor klem fra Marit

    SvarSlett
  4. Så kreativ og handy du er da! Skikkelig fint var det. Du tenker på de aller minste du:) Jeg har satt opp flere fuglekasser i år og så har jeg som deg, magehuset fullt av sommerfugler;) Ses kanskje på operataket. Lykke til!

    SvarSlett
  5. For en god ide! Har aldri kommet på at jeg kan hjelpe insektene med bolig. Dette må prøves.
    Ha en god helg!

    SvarSlett
  6. God ide og så pass enkelt at jeg får det til.

    SvarSlett
  7. Osloturen får jeg ikke til, dessverre, hadde gjerne sett hva du, Anne og Marit gjør men håper på utfyllende referat på bloggene. Men insektshus har jeg bestemt meg for å lage jeg og, takk for tips og inspirasjon :)

    SvarSlett
  8. Så lurt da, og det er jo ganske så fint også.
    Så artig med operataket-prosjektet, jeg leste om det hos Marit.
    Hvis jeg ikke får sett det må du ta masse bilder å dele på bloggen din.
    God helg fra Marit.

    SvarSlett
  9. Fint tips til hagen! Har tenkt på dette tidligere og planen var å lage slikt med ungene i vinter, men har ikke fått gjort det ennå. Dette vil jeg prøve, takk for påminnelsen:-)

    SvarSlett
  10. Så fint det blev! Jag gör varianten med vassrör istället för pinnar, men inte har jag så snygga hus som du, jag buntar ihop och knyter till och lägger i en grenklyka. Jag får nog ta mig tid att snickra några söta hus...:)

    SvarSlett
  11. Så dekorativt, det ble kjempefint.
    Nå fikk jeg også lyst til å lage et selv.
    Jeg har også insekts-hotell i hagen.

    Hilsen Tove Kristin

    SvarSlett
  12. For en god ide! Slike må vi lage.

    SvarSlett
  13. Så god ide! Har du merket noe til gjestene? Altså - har du fått gjester?? =)

    SvarSlett