tirsdag 2. april 2013

På gress med Tor Smaaland

Denne påsken har jeg kost meg med nerdete hagelitteratur. Tror dette er den første fag-guiden, eller faglitteraturen jeg noen gang har lest, som virkelig har fått frem latteren. Mulig det er fordi man da har fått litt hagegal humor. Den anbefales allikevel på det varmeste for alle som skulle være bittelitt interessert i det som vokser og gror, og da i tillegg synes gress er litt spennende - denne boka bør leses. Den er propfull av små sannheter som tydlig-gjøres med eksempler som er lette å kjenne seg igjen i. Mange av sannhetene er like for mer enn bare gresset vi har i hagen, og kan være lurt å minne seg selv om en gang i blant. Jordlære er stort sett det samme for alt som gror, og forståelsen av gjødsel og vann likedann.
Det meste av det som er verdt å vite om gress finnes mellom disse permene. Det er i hvertfall mer enn nok informasjon her til å lage sin egen golfgreen, fotballbane, hippieflekk, designe med gress, eller bare lage sin egen lille hageflekk med plen. Men hva er så plen? Det finnes det i ikke et enkelt svar på. Jeg har i min hage, etter å ha lest boka, store deler av ikkesånøyeplen, en liten flekk bruksplen, og en bit med sportsplen. Slår du opp, finner du sikkert også din plen. Gressets botanikk og historie er selvfølgelig med. I tillegg alt du måtte begjære og ikke begjære av alt fra etablering til skjøtsel. Gressklipperen er med, og jeg ønsker meg en slik batterisau (robotklipper). Min barndoms sommere besto delvis av vandring i kornåkere. Mulig denne oppveksten gjør meg ektra mottakelig for slik småsær litteratur. Bokas mange morsomme små historier med gress som utgangspunkt kommer jeg i hvertfall til å kose meg over i lang tid. Jeg skal tenke på boka når jeg velger meg et gressstrå å tygge på til sommeren. For det finnes selvfølgelig anbefalinger på hvilket strå som er best å tygge på til ulike aktiviteter også. (Blir nok et kortdistansestrå for min del.) God lesning.


5 kommentarer:

  1. Hehe det er sikkert lærerikt og artig bare en har den rette innstillingen.
    Jeg håper du har hatt en fin påske, vi har jo ett strålende vær om dagene så det titter nok opp mer en hestehov snart.
    God kveld fra Marit.

    SvarSlett
  2. Jeg elsker nerder og nerdelitteratur:-) Takk for tipset!

    SvarSlett
  3. Den så interessant ut, Anne Kari. Tor Smaaland er jo en artig kar når han er på TV, og sikkert skriftlig også. Boka føres opp på ønskelista. Fint at du omtaler bøker på bloggen (det gjør jeg på min blogg også).

    SvarSlett
  4. Det hørtes ut til å være en slott bok! Hagelitteratur kan jo gjerne være morsom også!

    Klem :-)

    SvarSlett
  5. Takk for litteraturtips. Det bli gave til min plengale svigersønn.

    SvarSlett