mandag 15. april 2013

Prikling!

Ipomoea rubra-coerulea
I dag har jeg fått priklet de plantene som hylte høyest. Dill, kornblomst og vindel. Dill er dill - og den gikk det fint å prikle. Det er igrunnen bare et problem med dillplantene i år, og det er ikke dillen sin skyld. Jeg har selvfølgelig klart å så altfor mye, og så klarer jeg bare ikke å kaste flotte småplanter. Resultatet av det er at da jeg hadde priklet mange nok, tok jeg resten av plantene og plantet pent tilbake i melkekartongen. (Avklippet melkekartong er altså så greit å så og plante i.) Nå står dillplantene der igjen, men med mye bedre plass, siden over halvparten har fått nytt bosted. Så kan jeg jo ha et lite eksperiment, og se forskjellen på disse plantene som nå bor hver for seg i eget hus, og de som bor mer på noe som kan minne om en bitteliten hybel.
Kornblomst (Centaurea cyanus 'Blue Boy') var mye mer vrien å prikle. Småplantene hadde dårlige røtter, og stengelen knakk bare jeg stirret litt hardt på den. Skjøre saker, med andre ord - og kanskje litt lite egna for min tålmodighet. Skulle jo ha gjort dette litt fort unna.... Men flere fine planter har nå fått nytt bosted, og håpet om flott blå kornblomstblomstring i kjøkkenhagen lever fortsatt. Tror ikke jeg må direkteså dette i år.
Kjempefine frøblad på Ipomoea.
Jeg så for et par år siden en samplanting av bondebønne (Vicia faba) og vindel (Ipomoea). Det var bare så vakkert, der disse to klatreplantene snodde seg sammen rundt en stolpe i kjøkkenhagen. Ipomoeaplantene med sine blålilla blomster sammen med de røde blomstene til bondebønne. Jeg blir jo fort inspirert når jeg ser noe flott, og tenker selvfølgelig "meg og". :) De siste to årene har jeg sådd Ipomoea direkte i jorda, men det har heller vært med vekslende hell. Ja, de vokser og gror, men så overdådig flott har det da ikke blitt. I år har jeg derfor forkultivert disse plantene, og du verden og det spirer. Kan nok ha Ipomoea i mer enn kjøkkenhagen tror jeg. Godt jeg har noen stolper og gjerder den kan klatre på også. Det var imidlertid veldig påkrevd med prikling hos Ipomoeaplantene, og disse småplantene var villige og enkle å prikle. Blir veldig spennende å se om jeg klarer å få til flott blomstring i kjøkkenhagen i år. Ipomoeaen som jeg har sådd heter Ipomoea rubra-coerulea. Vindel på norsk, men jeg liker nesten det danske navnet best. Pragtsnerle. Det er et fint navn det!

3 kommentarer:

  1. Så flink du har vært! Prikling er mye jobb, og det er ikke lett å kaste noen planter, nei. Det blir stadig noen potter hvor det er riktig trangt ;-)
    Du vil nok se forskjell på de som har god plass og ikke. Klem!

    SvarSlett
  2. Altid en utfordring når sådden slår til:) Jeg har gjort omtrent som deg - de minste prikleplantene får stå en stund til i det gamle plantekaret. Jeg har samme kornblomst som deg og jeg tenkte å direkteså den. Kan godt være at jeg angrer meg hvis du oppdaterer oss på hvordan det går med dine forkultiverte:)

    SvarSlett
  3. Så dyktig du er. Jeg sådde ikke noe som helst i år - og tenkte jeg skulle slippe prikling... men når en står på Hagegal standen på Hagemessen, så klarte jeg jo likevel ikke la være å kjøpe noen frøplanter som roper etter å prikles! Så i kveld tenkte jeg at jeg får sette i gang jeg også ;-)
    Ha en fortsatt riktig fin dag :-D
    Stein

    SvarSlett