torsdag 11. april 2013

Purreplanter

Jeg sådde purre (Allium porrum) for en god stund siden. Nå står de her på kjøkkenbenken, og tar liten plass - til å være så mange planter. Det skal visst være lurt å legge frøene i lunket vann et døgn før såing. Det visste jeg ikke, så det gjorde jeg ikke. Fungerte fint for det. De krever ytterst lite plass og lite stell, så blir dette en suksess, blir det ikke siste gang jeg forkultiverer purre. For å få litt kraftigere planter, og fordi det tar litt tid før utplanting, klipper jeg de av på ca. 6 cm. Avklippet er flott dryss på maten, smaker som gressløk omtrent. Dette er første året jeg prøver å forkultivere purre, så har du noen gode råd, tas de imot med takk. :)

5 kommentarer:

  1. Ja, purre har jeg også sådd. Har hatt det i mange år. Jeg pleier også å klippe de ned litt. Purre smaker godt selv som tynne små strå. Her snør det, hvordan er det hos deg? Ha en fin kveld.
    Klem Marit

    SvarSlett
  2. Hei Anne Kari.
    Purreløk er så godt, bare må ha det hehe.
    Jeg sådde pipeløk i dag, det er første gang jeg prøver det.
    Men nå må det først slutte å snø og la våren slippe til.
    Ha en fin kveld, Marit,

    SvarSlett
  3. Lykke til med purren. Den bør prikles 3-4 uker etter spiring, men du kan sette fler e i samme potte. Rota er lang og den kan også knipes av når du prikler. God helg.

    SvarSlett
  4. Så flink du er! Jeg har bare tenkt å direkteså ute, men er nok lurt å begynne inne for å få en god start! Blir spennende å høre om du blir fornøyd.

    SvarSlett
  5. Så fin purre. Jeg pleier alltid å være så treig at jeg må kjøpe småspirer. Men kanskje det er tid nok ennå.

    SvarSlett