søndag 28. april 2013

Reisebrev fra Italia, del 2 - Pionhagen


I dag kommer del 2 av reisebrevet fra Italia, fra besøket i Centro Botanico Moutan. Dette senteret ble grunnlagt i 1993, etter et ønske om å finne og samle ulike arter og varieteter av kinesisk trepion. Dette senteret skal ha verdens største samling trepioner og "vanlig" pion. Med over 200 000 planter kan det ikke være langt fra sannheten om verdens største samling i hvertfall. Det spennende i denne samlingen, foruten at den var utrolig imopnerende, er samlingen de har av morplanter av arten Paeonia rockii. Denne pionen vokser vilt høyt i Tibet, på over 2000 meters høyde, og klarer temperaturer under -20 grader.


Tenk for et syn, når pergolaen med blåregn i bakgrunnen blomstrer i tillegg....








Det hjelper ikke lommeboka mi at denne pionsamlingen ligger langt unna, for de selger også på nett. Jippi! :) De sender kun i vintermåneden, men det må da la seg gjøre å holde livet i planten noen måneder før utplanting.
Skulle dette friste flere ligger link til hjemmesiden her: http://www.centrobotanicomoutan.it/index.asp?lang=en
Det er engelsk tekst på siden. Og skulle dette nettbesøket friste til import, legger jeg ved lenke til mattilsynet her: http://www.mattilsynet.no/planter_og_dyrking/import_av_planter_mm/

Forøvrig har dette vært en deilig dag her hjemme også. Har fått raka over all plenen i dag, deilig. :)

7 kommentarer:

  1. Himmel for et lekkert pionhav:) Eia var jeg der. Ha en fin søndag i Hagen.

    SvarSlett
  2. Det var nok et fantastisk sted å være! Det burde være forbudt å legge ut sånne linker ;-) Ha en flott søndag, klem!

    SvarSlett
  3. Så utrolig fantastisk. Tenk å vandre i en hage full av pioner. Herlig!!

    Takk for at du deler! Klem

    SvarSlett
  4. Oi, for et flott sted! Jeg har bare en eneste puslete peon i feriehagen, men nyter de flotte i Botanisk hage hvert år. Husker jeg rett står det en flott P. rockii i fjellhagen.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  5. For et herlig sted! Der skulle jeg gjerne vært en tur;)
    God søndag!

    SvarSlett
  6. For noen vakre pioner! Tenker meg du har hatt det som plommen i egget :-) God søndag til deg!

    SvarSlett
  7. Herlig...)) her skulle jeg vært..))

    takk for titten..)

    god søndag til deg.:)

    SvarSlett