mandag 29. april 2013

Reisebrev fra Italia - del 3 Castello di Vasanello


Hvordan kan et lunsjopphold på reiseprogrammet bli et av reisens høydepunkter? Castello di Vasanello var oppsatt som reisemål for lunsj og hagebesøk. Slottet dateres tilbake til 1285, men det var først i nyere tid, og av dagens eiere, at hagen har blitt rekonstruert til en middelalderhage. En nydelig klematis oppover slottsveggen ønsket oss velkommen. Siden ble det bare bedre. Det gode med dette hagebesøket var at selv om det var på et slott, var det lett å hente inspirasjon, som rimelig enkelt kan overføres til hjemlige små hager og forhold. Jeg ble veldig imponert, veldig takknemlig over at jeg ikke har arvet et slott, og håper bildene kan inspirere flere.

Det er ikke hverdagskost for en Sandesokning som bor langt oppe i skogen,
å bli ønsket velkommen av en ekte grevinne! Vår blide guide Ulla, til venstre.
 
  
Denne nydelige klatrerosen ønsket velkommen inn til spisesalen.
 
Nydelig dekket bord, med utsikt til hagen.
 
Hagen var delt i naturlige nivåer. Øverst var grønnsaker og frukt.
 
Flott Mangold. Vi fikk vite at den gule mangolden hadde frosset,
siden den var mindre herdig enn den rødstilkede. At det var slik, var nytt for meg,
men forklarer kanskje hvorfor jeg bare fikk rødstilket mangold i kjøkkenhagen i fjor
- tiltross for at jeg sådde både rød og gul.
 
Det var hjemmekoselig stemning i kjøkkenhagen.
 
I nivået nedenfor kjøkkenhagen var prydhagen, med masse
gallicaroser og vann. Alt i formasjon, så klart.
 
Nederst var krydderhagen, med urter både til
matlaging og medisin.
 
Agurkurt trengte man ikke ha i urtehagen, for den vokste
som ugress overalt.
 
 
 Bjørnerot.


Og så den mer uformelle hage - som vi ikke fikk guiding i. :)

 



5 kommentarer:

  1. Så flott reise du har vært på! Anne :)

    SvarSlett
  2. Hei! Nå har jeg lest de to siste reisebrevene dine. Skulle gjerne ha opplevd pionene. Vakre. Det må ha vært en inspirerende reise. Det er veldig inspirerende å lese og se på bildene dine. Anne

    SvarSlett
  3. Flotte bilder og flotte hager du viser! Jeg elsker sånne formasjonshager, men klarer ikke å lage det selv :-) Klem

    SvarSlett
  4. Hva du har sett og opplevd Anne-Kari. En fryd å få være litt med på turen din:) Jeg tok humleutfordringen din, som du kanskje har sett.

    SvarSlett
  5. ja her var det masse fint :)
    Kjekt med inspirasjon frå vakre hagar :)

    SvarSlett