torsdag 25. april 2013

Siste nytt fra "hagestuen"

Og hva sjuler det seg under dette teltet her? I dag har jeg fått dratt ut plantene som har vært lagret i garasjen i vinter. Afrikalilje, eller Agapanthus, noen pellargonier og en knoll jeg ikke klarer å huske navnet på. Finner jeg ikke igjen etiketten, må dere hjelpe meg når den har kommet litt i gang. Har også satt ut Dahlia-knollene (Georginer). Nå står de fint under akrylduken, på den innplastede balkongen. Her satser jeg nå på at de klarer både sol og litt kjølige netter.



Jeg fulgte Claus Dahlby sitt råd om ompotting til gradvis større potte hvert andre til tredje år. Det betyr at jeg trenger først å potte om til neste vår/sommer. Jeg fikk ihvertfall enorm blomstring (i mine øyne i hvertfall). 15 blomster på samme plante. Det var forøvrig en dame som viste oss rundt i en hageanlegg utenfor Roma som beklaget seg over spredningen til Agapantus. Den ble nesten som et ugress. Stakkars dame, så heldig du er, tenkte jeg lite medfølende. :)
Ellers ikke så mye nytt fra terrassen - lyngen står like fin, og et par staudepotter viser antydning til liv. Det skal forøvrig sjekkes opp nærmere i helgen...

3 kommentarer:

  1. Åh, det er deilig når plantene kan tas frem igjen, og settes lyst og trivelig. I år skal jeg prøve meg på Afrikalilje, for dem er jo så flotte!

    Ønsker deg en fin fredag! Klem

    SvarSlett
  2. Jeg kan tenke meg at du var veldig medfølende da, ja ;-) Jeg tar gjerne agapanthus som ugress i steden for løvetann...

    SvarSlett
  3. Hmmm. Det visste jeg ikke - at den sprer seg som ugress altså :-) Jeg tror jeg må prøve å plante noen i min spanske hage. Der kan den gjerne får lov til å ha litt ugresstendenser! ;-)
    Ha en fortsatt fin dag - og lykke til med plantene du har fått ut i hagestuen! :-D

    SvarSlett