fredag 26. april 2013

Skikkelig humlesnurrsurr....

Anne på Moseplassen har kastet ut en utfordring til oss hagebloggere, vi må hjelpe humla. Også hageselskapet og miljødepartementet jobber med saken, så da er det vel ingen grunn til at ikke også vi bloggere skal bidra! Jeg ble utfordret av Marits hagekos og litt til, og er ihvertfall veldig tent på å hjelpe alt som kan krype og gå i hagen. De er jo faktisk veldig gode hjelpere disse små. Jeg ser humler ganske ofte på sommerhalvåret, og tenker kanskje ikke så nøye over at den er i fare. Det ble straks mer tydelig da jeg googlet humlebol. Det var adskillig større treffprosent på hvordan utrydde humlebol, enn hvordan bevare humlebol. Det er en tankevekker. Jeg ser på humla som en godslig, snill skapning, adskillig mer hyggelig en veps, ja nesten hakket bedre enn bier også. Humla er det jo mulig å gi et vennskapelig klaps, og dytte vekk, hvis den skulle surre seg borti steder der den ikke skal være. Det må være flere enn meg som tenker slik, siden romankarakteren rektor Humlesnurr i de kjente Harry Potter bøkene, får bære humlas navn. Han er en veldig så godslig og snill rektor, for de som ikke kjenner den historien.
På Miljøverndepartementet sin facebookside, summendehager.no finnes en liste over lure ting å gjøre og ha i hagen, for å hjelpe humla litt på vei. Jeg har valgt ut noen bilder av blomster jeg har i hagen, som humla foretrekker. Noe godt humlebilde fant jeg ikke, så da får jeg se om ikke det heller kan komme utover i sesongen.
Jeg liker jo å gå litt i dybden, så da jeg fikk humleutfordringen fant jeg frem studiebøkene mine. Det er fordelen med humlene, bøkene fra midten av 90-tallet er slett ikke utdatert. :) Nå har jeg lest meg til at vi har 34 arter med sosiale humler, og åtte snyltehumler (humler som ikke samler pollen selv.) Artene har ulik lengde på snabelen, og derfor tilpasset forskjellige plantearter. Med en arbeidsdag på 16 - 18 timer, blir de flittige bestøvere, og viktige for blant annet frukttrærne i hagen. (Insekter og deres mangfoldige verden, Sundby, 1995) Hvis jeg ikke husker helt feil fra studietiden, er også humler viktige fordi de summer rundt ved lave temperaturer, og det forekommer jo rimelig ofte på forsommeren. I fjor forekom det lave temperaturer hele sommeren, faktisk! I tillegg har de en rimelig vimsete adferd, noe som gjør de til gode bestøvere. De holder seg ikke til et sted, men flyr litt hit og dit.
I jobben min har jeg stadig kontakt med barn, eller voksne som jobber med barn. Målet mitt er å få både barna og de voksne til å bli enda mer nysgjerring på det som vokser og gror. Jeg drar ofte med meg ulike bøker de kan kikke i. En bok som er fin for barn som har litt om humler også er: Blomster og bier, Barnas faktabøker fra Damm. Det er viktig å lære opp ungene, det er jo de som skal ta vare på både humlene og oss en gang i fremtiden.

Jeg utfordrer gjerne tre andre flotte bloggere også til å finne litt humlestoff, eller bilder av humler/humleplanter. Utfordringen, som selvfølgelig er helt frivillig, er herved videresendt til:






9 kommentarer:

  1. Så bra innlegg Anne Kari, humla og alle de flotte insektene vi har i hagen må vi ta vare på.
    God helg fra Marit.

    SvarSlett
  2. Kanskje litt om humler i morgen? Vi har fast bosted for en humlefamilie inne i kroken på en av våre terrasser. De får være i fred selv om innflyvning ligger midt i spisesone. Hunden vå blir og dressert til å holde seg unna, både for hunden og humlas del.

    SvarSlett
  3. Flott initiativ fra Moseplassen. Flott innlegg fra deg om vår venn humlen. Takk for utfordringen. Den tar jeg selvsagt. Viktig at vi hagebloggere bidrar. Jeg får ikke laget en post før mandag, da jeg er på helgetur. God god helg til deg :)

    SvarSlett
  4. Det er så koselig å høre humla surre om sommeren. Jeg har ingen bilder av humla, men har bestemt meg for å lage boliger til den i hagen. Så får vi se om jeg også kanskje får tatt noen bilder av den summende hagevennen vår.

    Klem Vivi

    SvarSlett
  5. Selvsagt tar jeg utfordringen, Anne Kari! Jeg kom deg faktisk nesten i forkjøpet, for jeg hadde en liten sak om humla her om dagen http://bjarneshageblogg.blogspot.no/2013/04/se-humla.html
    Flere humlevennlige innlegg kommer etterhvert som de dukker opp i hagen.
    God helg!

    SvarSlett
  6. Herlig!
    Supert at du tok utfordringen! Og den insektsmiddelsprøytingen må vi få en slutt på. Jeg skal prøve å få funnet ut hva nytteverdien er til veps, men ut over det, og sukkermaur inne i huset og iberia i hagen, så har jeg høy tolleransegrense for kryp.

    SvarSlett
  7. Kjempefint innlegg om humler! Jeg har nesten ikke humler her og heller ingen bilder av humler, så jeg overlater til de som har det å føre dette videre i bloggland :-)

    Ha en fin kveld, klem!

    SvarSlett
  8. Så intressant innlegg! Her lärte jeg meg en hel del om humlen - takk for det!
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  9. Og her lærte jeg mye om humlene!

    SvarSlett