onsdag 24. april 2013

Starten på et reisebrev...


Her synes i hvertfall behovet for opprydding.
Juletrebelsyningen kan kanskje fjernes nå, eller?
Blogging fra Italia ble som dere skjønte litt nyttesløst. Store murvegger, og varierende mobilforhold satte en stopper for det, men da ble det desto mer tid til foto og ferie. Det kommer bilder fremover fra turen, sånn innimellom blogging fra egen hage. Viktig å presisere at som alltid er jeg ikke kjøpt og betalt i noen av mine blogginnlegg, så reisebrevet kommer med helt egne meninger. :) Det var en flott organisert tur, så det er helt ok for meg å allikevel legge en link til Linnea reiser, og link til de finner du her.

Veldig oppløftende å komme hjem og oppdage at nesten all snøen har smeltet, bare litt snø fra takrasene igjen. Visst har det skjedd ting i hagen også. Mye av snøen har smeltet, og løkene har begynt å bevege på seg. Jeg liker godt å reise på denne tiden av året, for nå begynner å skje ting i hagen, men det skjer ikke i et supertemp enda. De siste dagene har gitt mer løkblomstring, men i all hovedsak har de siste dagene avslørt alt rot og dødt plantemateriale som lå gjemt under snøen. Nå skal dette få tørke opp frem mot helgen, og så blir det en skikkelig rufs tenker jeg.



Og så var det noen bilder fra turen, flere følger etterhvert.

Hotellet:

Hotellet lå i Civita Castellana, en liten koselig by nordvest for Italia.
Helt perfekt velkomst med denne blåregnen, skulle jeg mene.

Det kan hende det blir endel blåregn i disse reisebrevene,
men mye blåregn er ikke det verste regnet vi kan ha.

Quirinalens hage i Roma:

Første hagebesøk var den flotte hagen til Quirinalpalasset i Roma.
Selveste presidenthagen, og det på en dag det var presidentvalg. :)

Intet mindre bør det være, hvis man skal ha seg et kaffehus i hagen.

Tenkte det var flott utsikt på Operataket, men det er visst flere steder
som kan skilte med utsikt. Bildet er tatt i Quirinalens hage, hagen i fremkant
er på et nabobygg.
Rosehagebesøk i Il Giardino di Valleranello:

Under hele besøket hadde vi med oss Ulla, en flott og kunnskapsrik guide.
Her oversetter hun for eieren av en fantastisk rosehage.

Eieren var hentet inn til Ninfa, for å hjelpe til med navnsetting av noen roser.
Som takk fikk hun også med seg roser til egen samling, deriblant denne.
Navnet fikk jeg ikke med meg, men flott er den.

Vi kom på besøk før hovedblomstringen startet, men det var ingen nedtur av den grunn.
Alle de storblomstrede klatrerne fylte trærne med flott blomsterprakt.

Denne søte småblomstrede rosen ble min favoritt.
Heller ikke den fikk jeg noe navn på, men den er sikkert ikke herdig hos meg.
Dette fikk bli mest inspirasjon, så får jeg heller lete etter noe som ligner, men med
litt mer herdighet her hjemme.

Det småregnet litt denne dagen, helt perfekt for en hageblogger med sitt kamera.
Denne rosen fikk klatre i et tre med japankirsebær.
Siden det ikke var murer, klatret stort sett alle blomstene i trær,
og det var ikke tilfeldig hvilket tre som var satt sammen med den enkelte rose.

Jeg tenker at jeg gleder meg til å se honningrosene slynge seg
i trær her hjemme. De når nok ikke disse størrelsene, men flott blir det.

Rosen ved inngangsdøra.

Japankirsebær trenger ikke roser for å bli vakre, men hjemme blomstrer
jo ikke disse på likt, så kanskje det kan være en god ide allikevel.

5 kommentarer:

  1. Her var det mye lekkert, ja! For en flott tur det ser ut til å ha värt!

    SvarSlett
  2. Ååå så vakkert, nydelige farger og blomster.
    Du har hatt en fin tur ser jeg, en lever godt en stund etter sol, varme og mange inntrykk.
    Flotte bilder.

    SvarSlett
  3. Her var det mye fint, ja! Blåregnen tok kaka, det synes i alle fall jeg :-)

    SvarSlett
  4. Det er akkurat sånn blåregn jeg drømmer om...

    SvarSlett
  5. Hei! Dette var det veldig morsomt å se. Drømmen er å stå på en balkong hvor blåregnen vokser helt opp. Gleder meg til flere innlegg. Anne

    SvarSlett