mandag 13. mai 2013

7 grønnsaker å lykkes med

I morgen skal Anne på Moseplassen til God Morgen Norge og snakke om kjøkkenhage. Det er kjempegøy! Tenk, en av mine hagediller på tv. Kult! Jeg må på jobb, men tar det opp, og så skal jeg kose meg med programmet i morgen ettermiddag.
Jeg har i flere år nå kurset ansatte i barnehager og SFO/skole i hvordan lykkes med kjøkkenhage. For å la barna få en god mestringsfølelse er det viktig at det dyrkes noen sikre planter. Å lykkes, og å føle mestring i hagen er ingen dum følelse for store heller, jeg snakker av erfaring. :) Å starte med en bærbusk er ingen dum ide, hvis man har plass til det. Jeg har vært opptatt av at alle kan få til noe, selv med kun en vinduskarm som utgangspunkt.

Her deler jeg sju sikre grønnsaker jeg har hatt god erfaring med, dyrket både på friland, i pallekarm og i krukke.






Reddiker
En sikker vinner både for store og små grønnsaksdyrkere. Deilig til dip, i salaten og på brødskiva. Vokser fort, og sikrer mestringsfølelsen på forsommeren. :)





 




Salat
Bladsalat som sås på våren og forsommeren er også en sikker vinner. Prøv gjerne forskjellige typer, slik at det blir variasjon i både farge og smak. Som for reddik, så kommer også her resultatet relativt fort. Unngå å så for sent, og vent med hodesalaten til du mestrer bladsalaten.








Squash og gresskar
Begge disse vokser fort, og grønnsakene blir enten store, mange, eller begge deler. Det blir mye squash på en sommer, og ingenting slår gresskarsuppe laget på egenprodusert mat. I tillegg blir biproduktet morsomme Halloweenlykter. Hokaido, som er en liten gresskartype har vært et vellykket innslag hos barna.










Sukkererter og bønner
Plantene som tilfører jorda næring. :) Erter og bønner er en nødvendighet i et vekstskifte. I tillegg er de lettdyrkede og gode. Søte sukkerter er sunn snacks, og når man pakker ut lilla bønner av en brun belg, ja da kan man ikke annet enn å bli forundret.













Poteter
En potet blir fort til mange flere. Dette er en super plante som gjør underverker med jordstrukturen. Det er morsomt å dra opp et potetris, og se restene av settepoteten, og alle de nye potetene. Hvis målet er potetsuppe er det ikke nødvendig med så mange potetene heller, for å mette mange mager.












Mangold
En ny og litt uvant bladgrønnsak for mange, men som absolutt bør dyrkes mer. Den står lenge utover høsten, er kjøkkenhagens smykke, med sine fargerike stengler, og smaker kjempegodt i for eksempel wok.








Gulrot
Dekk med fiberduk, så ikke gulrotflua får komme til, så er du garantert deilige egenproduserte knaskerøtter hele sommeren og høsten. For veldig tidlige røtter - så de inne i melkekartong. Klipp siden bunnen av kartongen, og sett hele kartongen ned i jorda.

Så nevner vi nederst at for å lykkes er det viktig med god jord, passe med vann og næring. Hver av de er egne temaer, som jeg heller får blogge om siden. Lurte du på hva vekstskifte var, så har jeg laget en tegning som illustrerer det. Den finner du her.

 

5 kommentarer:

  1. Flott innlegg om å dyrke grønnsaker! Fint at du har fokus på de enkle grønnsakene. Klem

    SvarSlett
  2. Jeg følger deg videre jeg. Mye godt stoff her:) Velkommen innom meg også!

    SvarSlett
  3. Flott og informativ bloggpost! Tror det er viktig at barn får oppleve at det går an å dyrke sin egen mat. Dessuten smaker grønnsakene ekstra godt når man har dyrket det selv.

    SvarSlett
  4. Veldig fint blogginnlegg. Fint å lese om andres erfaring med vekstskifte. Jeg skal nå igang med andre året i min kjøkkenhage. Det blir spennende .

    SvarSlett
  5. Inspirerende og nyttig artikkel til å bli glad og motivert av!

    SvarSlett