fredag 24. mai 2013

En hvitmalt benk i hagen

 
 
I kveld sitter denne hagebloggeren salig ute på sin terrasse. Å sitte ute under varmelamper på terrassen, og nyte både lukt, solnedgang og fuglesang, hm - kan det bli bedre? :) I tillegg synes jeg at jeg har fortjent det i dag. ;) Jeg er ikke spesielt glad i å male - finner alle mulige unnskyldninger for å gjøre noe annet først. Men i dag fikk jeg da endelig somlet meg til å få på et nytt strøk maling på den hvite hagebenken. Det var det virkelig behov for, og selv om jeg ikke er så glad i å male, er jeg veldig fornøyd når jeg er ferdig. Dette er trolig det nærmeste jeg kommer båtliv også. Jeg fikk et godt tips av en venninne for noen år siden, som jeg gjerne deler. Alt av hagemøbler males med båtmaling, etter først å ha blitt grundig vasket. Jeg vasket over benken forrige dagen, slik at den rakk å tørke godt før jeg malte den i dag. Det finnes sikkert flere typer båtmaling, men den jeg bruker heter Shipolin. Det er en hurtigtørkende maling tiltenkt toppstrøket til båt. Lett å påføre med kost. Overflaten blir kjempeblank, og det er derfor jeg liker denne malingen så godt. Det er veldig enkelt å tørke av pollen, fluemøkk og annet rusk gjennom hele sommeren. Den tåler fint å stå ute i all slags vær, og det er også et stort fortrinn en norsk sommer. Herved er tipset videreformidlet, fra en svært så fornøyd hageblogger.

6 kommentarer:

  1. Takk for tipset. Kanskje noe skal males en dag, så da er det greit å vite om båtmaling. Foreløpig er jeg i beisemodus, men fant ikke møbelbeisen fra i fjor... så nå skriver møblene etter nytt strøk...
    God helg!
    (om jeg kommer meg gjennom din ord-bekreftelse...)

    SvarSlett
  2. Takk for tips ja! Benken ble kjempefin :-)

    Klem

    SvarSlett
  3. Så fin benken ble! Takk for tipset, det var lurt.
    Ha det fint!

    SvarSlett
  4. Det er helt utrolig hva ett malerstrøk gjør, men kjedelig er og blir det.
    God helg.

    SvarSlett
  5. Takk for tipset, det skal jeg nok bruke til diverse uteting som skal males etter hvert.

    God helg!

    SvarSlett
  6. Hi-hi, nå måtte jeg le:-) Kjenner meg igjen her, ja. Jeg har faktisk et helt hagemøblel sett som venter på å bli malt, i tillegg til hele brakka mi, huset får vi ta om et år eller to:-) Den klassiske hagebenken din er kjempefin og takk for tipset om båtmalingen!! Hadde tenkt å bruke vanlig utendørs husmaling, men båtmaling er bedre mener du? Ønsker deg en kjempefin søndag ute i sola!

    SvarSlett