torsdag 30. mai 2013

En orkide i Sande - er det mulig?

 
I fjor høst mottok jeg en orkide fra Borgny Mansaas. Hun hadde mengder å velge i, men jeg landet på Cypripedium ventricosum Frosch. De store forhåpningene hadde jeg ikke, for de blomstene jeg virkelig ønsker meg, som blå valmuesøster, de får jeg ikke til.
De siste ukene har det imidlertid dukket opp en plante som har lignet veldig på den orkideen jeg bestilte.... - og nå blomstrer den! Det må bli et litt mørkt regnbilde av den, for det regner jo til stadighet fortsatt. Er meldt fint vær til helgen, så da kanskje det tørker opp såpass at det går å jobbe i denne våte jorda. :)

5 kommentarer:

  1. Hei Anne Kari.
    Du store så eksotisk å ha en orkide i hagen da, og så fin den er.
    Kanskje vi bor i det rette klima for denne sorten, navnet er notert i tilfelle jeg skulle komme over denne sorten.
    Klem fra Marit.

    SvarSlett
  2. Så morsomt å fram en orkide. Den har klart århundrets fimbulvinter. Gratulerer! Anne

    SvarSlett
  3. Utrolig at den overlevde vinteren! Den var kjempefin :-)

    Jeg har en orkide her, men den har jeg hatt i mange år. Så det går an å få de til. Jeg har også kjøpt planter av Borgny, men ikke orkideer. Bare sjeldne blåveis ;-)

    Klem

    SvarSlett
  4. Dette er jo en skikkelig artig hageskatt å ha i hagen. Godt den overlevde fimbulvinteren !

    SvarSlett