søndag 26. mai 2013

Historien om en sta Trillium

For et par år siden var jeg på besøk på Ramme gård i Hvitsten. Under det besøket fikk jeg se mengder av Trillium i blomst. (Det er dessverre ikke lov å vise bilder fra den hagen offentlig uten spesifikk tillatelse, så bildene derfra kan jeg ikke dele.) I alle tilfeller  - jeg var solgt, og bestemte meg for at denne planten skulle jeg også å ha i min hage. Staudeklubben i Vestfold hadde tilfeldigvis en Trillium på sin liste høsten samme året, og jeg bestilte frø. Frøene ble sådd den høsten og ingenting skjedde. Hele våren og sommeren året etter skjedde det heller ingenting. Da potta sto like tom, og uten tegn til liv våren, halvannet år etter at den ble sådd, ble innholdet tømt under en bærbusk. Jeg antok at det da ikke ble noe Trillium av de frøene. Samme høst bestilte jeg en plante av Trillim, Trillim flexipes White. Denne rota ble satt ned der jeg så for meg et hav av kommende Trillium. Våren etter (våren i fjor, faktisk) kom planten jeg hadde kjøpt sist opp, men gjett hva som sto under den ene bærbuska? Nettopp - det sto et ensomt blad av Trillium. Snakk om stabeis - skulle ikke spire i potte, nei! Jeg bestemte meg derfor for å flytte luringen under bærbuska bort til den andre planta. I min iver, klarte jeg å knekke stilken til dette ene bladet. Litt trist konstaterte jeg da, at det var nok ikke meningen allikevel, med denne luringen. I år tittet imidlertid luringen opp på nytt under bærbuska - og nå gikk også flyttingen greit. Navnelappen til denne ivrige Trillium-planten, som spirer når den vil, og som nok vil bo her hos meg, er imidlertid borte. Blir spennende å se når den en gang blomstrer. Kanskje jeg kan finne ut hva det er da. Begge har bare hvert sitt blad i år, så det går nok litt stund til det havet med blomstring - men de lever da i beste velgående så lenge! :)

 


5 kommentarer:

  1. Så gøy å lese om stabeisten din! Det er så moro med slike historier om hagens planter. Håper den lille bestemte spiren nå har slått seg til ro, og er klar for å oppføre seg pent.

    SvarSlett
  2. Blir nok kjekt å sjå blomane når dei kjem :)

    SvarSlett
  3. Trillium er en spennende planteslekt, og jeg synes det var morsomt å lese om denne stabeisen din. De kan ligge mange år i jorda og så plutselig komme med en blomst. Litt uforutsigbare, men hva gjør vel det når de endelig blomstrer. Jeg skal prøve å hjelpe deg hvis jeg kjenner den. Det finnes så mange forskjellige av de, så klassifisering kan være både lett og vanskelig. Jeg har mange, men det er også mange jeg ikke har og som jeg ikke kjenner.

    SvarSlett
  4. Så artig at den ikke har tenkt å gi seg, det er spennende og mange overaskelser med hage.
    Trilium har jeg ikke selv men det er en veldig søt plante.

    Da ble det litt regn i dag men det er jo fin tempratur så etter denne fine helgen får en vel ikke klage.
    God mandag.

    SvarSlett
  5. Så morsomt:)
    Nei, potte til en "storkar", liksom... hallo!?

    SvarSlett