mandag 6. mai 2013

Om planting i krukker og kar

I dag skal jeg holde foredrag med tema fra hage til balkong. Litt spennende... Tenkte jeg skulle vinkle det slik at jeg fikk vist hvor mye spennende det går an å få til å trives i en krukke på balkong, bare man følger noen gitte betingeleser. Mange flytter etter hvert fra hus og hage til leilighet med balkong eller terrasse. Det går faktisk fint å ta med seg en staude eller flere, og også noen mellomstore busker. Bosettingsmønsteret vårt er også slik at mange ikke har stor hage lenger.
Først tenkte jeg at jeg ikke hadde så mye å velge i av krukkebeplantning, men etter en gjennomgang i bildearkivet ble det visst nok. :) Selvfølgelig blir det også bilder av kjøkkenhagen i krukker.

Synes selv det ble litt kult med broketbladet eføy
sammen med Dichondra argentea.









Manglet allikevel litt, jeg trengte noen trinn for trinn bilder - i hvordan plante i krukke, og her er resultatet til slutt.
Bambus er en enkel plante som kan brukes sammen med mange andre planter. Her valgte jeg å gå for en krukke helt uten blomstring. Denne bambus-sorten het Boo, og skulle ikke spre seg så mye som vanlig bambus. Denne skulle også, ifølge produsenten, tåle ned til 30 minusgrader. Da bør den tåle en lun overvintring i  krukke også - det gjenstår å se.
Får jeg godkjent? :) Og hvis du kjenner et norsk navn på Dichondra argentea vil jeg gjerne vite om det.


6 kommentarer:

  1. Det var flott å høre om en bambus som (kanskje) kan klare seg i krukke. Absolutt godkjent! Norsk navn finnes ikke på denne platen ser jeg etter å ha googlet litt. Men jeg kan sikkert finne på en her og nå. Sølvblad? ;-)

    Klem!

    SvarSlett
  2. Så spennende, det er jo også litt viktig å kunne ta vare på planter i flere år.
    De jeg har i krukker er ofte de som trenger å overvintre i kjelleren og som jeg vil passe litt ekstra på.
    Alt trengs jo ikke å kjøpes nytt hvert år.
    Ha en strålende mandag, solen skinner og varmen har jo kommet for å bli ser det ut til.

    SvarSlett
  3. Flott med forskjellige farger på det grønne. Har aldri prøvd bambus, men tror det er forandret nå, spennende. Det er godkjent!

    Ha en flott dag, og uke.

    Hilsen Tove Kristin

    SvarSlett
  4. Så artig med foredrag ! Jeg hadde et veldig mørkt hjørne i min gamle hage med tung leirjord . Ingenting fikk jeg til der. Alunrot med røde blader (husker ikke sorten) og Astiber med mørk røde blomster plantet i store potter gjorde susen. Nå bor de på andre året i Eplehagen , men her så forsvinner de nesten i mengden av planter. I pottene var de faktisk skikkelige blikkfang og løftet hjørnet av rekkehushagen veldig. Så jeg liker 'potteplanter' :) Overvintret uten problemer gjorde de også.

    SvarSlett
  5. Hurra for balkongene! Håper du også slår et slag for planter på skyggebalkong :D Det er jo mye som er artig å prøve i krukke selv om planten kan bli litt mindre enn om den vokste i bed - mer frittgående...:) Lykke til med foedraget, skulle gjerne hørt det, men kanskje en annen gang.

    SvarSlett
  6. Nydelige bilder! Lykke til med foredraget!

    SvarSlett