onsdag 15. mai 2013

Regnvær til nytte

Pinsen i år ser ut til å bli mer grå og kald enn i fjor. I stedet for å klage, som tross alt ikke hjelper så veldig mye, har jeg bestemt meg for å bruke gråværet. Det er jo ideelt vær til å få gjødslet. Kompostert kugjødselkompost og hønsegjødsel er handlet inn, og skal spres på det meste. Det gror og vokser riktig så mye nå, så både løkvekster, bær- og prydbusker, stauder, de få rosene som fortsatt lever og kjøkkenhagen skal få en god omgang gjødsel. I tillegg benyttet jeg en vindfull, men litt tørrere dag til å hente en liten del tang. En riktig koselig hageaktivitet å vandre langs stranda også.
Denne tangen skal aspargesplantene nå få, de få plantene jeg har. Asparges er strandplanter, og tåler også saltinnholdet i tangen. Skal tang brukes til andre planter kan det være lurt å la tangen ligge ute noen dager i regnværet, eller skylle tangen godt. Nå ligger tangen klar til å innarbeides i jorda, rett ved aspargesen. Det skal nevnes at grunneiere har rettigheter til tang som vokser i fjæra, så spørre først er lurt.

4 kommentarer:

  1. Takk for påminnelsen. Jeg har kjøpt helgjødsel som jeg skulle hatt utover i bedene. Det ser ut til å bli mindre regn enn hva de meldte heldigvis. Tang er nok fint å gjødsle med ja.
    Klem

    SvarSlett
  2. Ja, været får vi ikke gjort så mye med likevel. Gjødsle like før regnvær er jo lurt, og nå skulle det være tiden for den første gjødslingen. Tang har vært mye brukt som jordforbedring langs kysten. Aspargesplantene dine vil nok trives med tang i jorden.

    SvarSlett
  3. Nei det hjelper jo ikke å sture eller klage over været.
    Det er jo også ikke så dumt å plante i dette fuktige været, bare det ikke blir så kaldt igjen da.
    Marit.

    SvarSlett
  4. Utrolig bra at noen greier å utnytte dette regnet til noe positivt! Det var en god idé å bruke regnet til å gjødsle. Alle sånne positive vinklinger mottas med stor takk. For jeg må innrømme at dette regnet er mistrøstig.

    SvarSlett