lørdag 4. mai 2013

Reisebrev - del 4; Villa Lante og Villa d'Este

Med øs pøs regnvær, haster det ikke å komme seg ut i hagen i dag. Men det er deilig med litt regn,
da forsvinner siste rest av tele og snø. Jippi!
I går var jeg ute i masse vind og kikket gjennom rosene. Det var et sørgelig syn. Selv litt robuste buskroser har vinteren tatt knekken på. Må nok lese meg opp på rosesorter, og kjøpe en del nytt i år.
Mens jeg venter på en rift i skyen, og litt arbeidslyst, her følger bilder og reisebrev - del 4. :)
 
Villa Lante:
 
 
De skjønte seg på hagekunst i Roma (Bagnaia) på 1600-tallet.


Riktig renessansehager, med akser og klipte hekker. Veldig fint, men ikke så lett å få til i en liten privathage kanskje.... Rosendal Have er vel kanskje den best kjente renessansehaven i Norge.
 

 
Blomstring i Rhododendron... snart blomstrer den her hjemme også. :)

 
Denne vakre kameliaen, som var en busk på godt over 3 meter, er en hilsen til Marit på maritshage.com Hun har inspirert meg hva kamelia angår.

 
Grotter i hagen er kult - blir så fine bilder av det.

 
Villa d'Este

 
Villa d'Este, med bygg og have, står på UNESCO sin verdensarvliste.
Her er den kjente Neptunfontenen i forgrunnen, og vannorgelet bak.
Veldig gøy å ha sett.

Ser for meg koselig kvelder på en slik balkong, altså!

 
Helt fantastiske skulpturer og fontener med vann.
Terrasserte hager kan bli veldig flott!



En hageblogger rekker også å kose seg med makroobjektiv.
Ble ikke denne narsissen ganske tøff?

Veldig sørgelig ikke lukten kommer frem på bloggen.
Å stå under denne blåregnen var nemlig mer enn bare et syn.
 
Da legger vi sol og blåregn på netthinnen, ikler oss regntøy,
og tusler ut i hagen til både vann og blått regn.... ;)

4 kommentarer:

  1. Fine reisebrev du har skrevet! Du hadde nok en minneverdig reise.
    Nå har jeg nettopp snittet roser med kniven jeg vant i julekalenderen din. Den kom virkelig til nytte. Jeg har brukt den mange ganger allerede.
    Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  2. Du verda for ein hage!Fantastisk flott :)
    Kjekt åsjå sjølv om ein sann stil er alt for overdådig for dei aller fleste av oss her på berget :)

    God helg:)

    SvarSlett
  3. Takk for hilsen :-) Camellia på 3 meter skulle jeg gjerne hatt her ! Flotte bilder du viser. Sånn renesansehage skulle jeg gjerne hatt her :-)
    Ha en fin helg, klem!

    SvarSlett
  4. Denne reisen må ha vært en stor opplevelse - takk for at deler.

    SvarSlett