torsdag 9. mai 2013

Reisebrev - siste del

 
I dag har det vært en gjennomgrå dag, så da tenkte jeg det passet å avslutte dagen med et reisebrev, fylt av sol og blomster og masse romantikk. Det er forresten bare deilig at det regner litt. Over 20 mm har vi fått det siste døgnet. Og når jeg rakk å så meg ferdig i kjøkkenhagen, og å gjødsle over hagen, ja da er det bare å kose seg inne med bilder. Kan nesten se det vokser og blir grønt ute. Deilig!
 
Det siste reisebrevet er fra Ninfa, til sigende en av verdens mest romantiske hager.
Hagen ble påbegynt rundt 1920, i ruinene av en middelalderby.
Roser og vann er det mest gjennomgående i hele hagen, og selv om jeg var der før roseblomstringen var på sitt vakreste, ble jeg ikke skuffet. Skulle bare vært der så mye lenger.
Ninfa, som ligger sørøst for Roma er i dag drevet av en stiftelse, og er kun åpen på gitte dager, og bare for grupper - og med guide som fulgte oss rundt. Det var en dyktig guide, men jeg kunne brukt mye lengre tid gjennom hagen. Har tenkt å la bildene tale for seg i dag. Må allikevel tipse om at selv med så mange roser sprøytet de ikke mot skadeinnsekter. De hadde masse insekthotell og fuglekasser. Kult. :) Nyt lykken av roser, kornell, iris, japankirsebær, selvfølgelig blåregn, lønn og magnolia, bare så sørgelig det er så lite som har herdighet nok til å trives her hos meg.

















 
Liv, som var med på turen har sendt meg bilde av hagebloggeren på tur. :)
Med det vil jeg takke for at jeg fikk dele reisen med dere.

6 kommentarer:

  1. Det er vel vi som har fått sett alle de flotte bildene som skal takke! :-) Der skulle vi ha vøri, ja... Av alt det flotte du har vist, så er nok blåregnene de som har imponert meg mest. Tenk å kunne ha sånne kaskader av blått hengende i hagen. Sukk hjerte, men brist ikke...

    Ha en fin helg, klem!

    SvarSlett
  2. Her var det mye fint å se. Du verden for en blomstring.
    Takk for at du delte turen din med oss. Ønsker deg en fin fredag. Klem

    SvarSlett
  3. Flotte bilder! Jeg har aldri vært i Ninfe, men håper det kan gjøres noe med en gang i fremtiden :-)
    Takk for hagevandringen.
    Stein

    SvarSlett
  4. Takk for at du deler vakre bilder!
    Ninfa er et utrolig vakkert sted. Har sett et hageprogram derfra, var det med Monty Don tro.
    Ha en god helg!

    SvarSlett
  5. Tusen takk for den fantastisk reisen du har tatt oss med på. Så mange nydelige hager og bilder. Godt å ta frem på regnsværsdager.) Ha en fin helg.

    SvarSlett
  6. For en opplevelse og oppvarming for hagesesongen dette har vært ser jeg.
    Flotte bilder og artig å få være ,,litt,, med på turen.
    God helg.

    SvarSlett