mandag 17. juni 2013

Derfor pipeholurt

Jeg digger pipeholurt (Aristolochia macrophylla).
Den er litt treg de første årene, men når den først setter opp farten, da klatrer den godt.
Den trenger noe å klatre i, men utover det setter den ikke store krav. Trives best i litt fuktig næringsrik jord - der gir den i hvert fall best vekst. :) Den vokser like fint i skygge som i sol, og har herdighet H5. Den trenger ikke å beskjæres, annet enn det som måtte vokse i veien, og det som eventuelt har frosset på vinteren. Den kan bli 8-10 meter, så sett av litt plass til denne klatreren.
Den har noen veldig uanselige blomster, som gjemmer seg i det store hjerteformede bladverket.
Blomstene har et brungrønt skjær, og fasongen forklarer navet.
Ser dere at det er en pipe?
 



4 kommentarer:

  1. Jeg hadde denne inntil i vinter, men da døde den (som mye annet). Det er nok mildere hos deg har jeg funnet ut ;-)

    SvarSlett
  2. Denne har jeg ikke sett før. Virkelig en stilig plante.

    Klem

    SvarSlett
  3. Denne var ny for meg - så fin den er!

    SvarSlett
  4. Tuffa blomster! Drömmer om en sån men den klarade inte vintern hos mig. Konstigt när det är H5 men sån är det ibland. Enig i att den är läcker :)

    SvarSlett