onsdag 5. juni 2013

Dilla på trær?

Flotte skjermer i blomst.
Plantediller kommer og går hos meg. Nå lurer jeg på om jeg er i ferd med å få meg en ny dille, nemlig trær. Noe upraktisk å bli en samler av ulike trær, men det er plass til ganske mange trær - bare beskjæringssaksa brukes flittig. Det finnes utrolig mange flotte trær, og trær kan være så fine hele året, men akkurat i dag går min hyllest til en asal.
Vakkert tre på vinteren er det,
 men disse røde bæra blir fort borte.
Dette treet, en svenskeasal, Sorbus intermedia, er ikke beskjært noe videre, bare kvistet litt opp. Jeg har tre stykker plantet ved siden av hverandre, som en innramming av hagen mot nord.
Trærne fikk jeg som små planter da jeg var ferdig på Ås i 1999, så nå er de vel 17-18 år gamle. Mine trær er nærmest som busker å regne, siden jeg ikke har laget noen stamme på de. Det er gjort med hensikt, for å få en bredere leplanting/skjerming helt ned. Akkurat nå blomstrer de så vakkert. Innsektene elsker det - og det gjør fuglene også. Trærne fungerer forøvrig som foringsplass for småfugl gjennom vinteren. Først spiser de bær, rett av treet, og siden forer jeg. :)
Asal har mange bruksområder, og i planteguiden til Grønn Glede hos NRK er det rene reklameartikkelen for nettopp asal.
Mulig jeg også får litt tid til å blogge og besøke nettsider noen dager nå, da ryggen har satt på bremsen, og ikke vil jobbe praktisk. Håper den slipper opp bremsen ganske fort....


5 kommentarer:

  1. Ja, det er artig hvordan dillaer kommer og går i hageverden:) Fint med hyllest til asalen. Godt du har god plass til mange trær. I de svenske skogene våre er det iallefall nok av dem:) De omkranser Enerhagen. Tar meg i å bli mer og mer fasinert av dem (selv om de stenger solen ute...) Ha det fint!

    SvarSlett
  2. Ja, disse dillene:-) De har en tendens til å bli flere og flere for hvert år som går.
    Så leit med ryggen din. Håper du har god bedring og kan jobbe i hagen igjen snart!
    Klem!

    SvarSlett
  3. Jeg er enig med deg, trær er flott. Jeg har hatt dilla på de i flere år, og nå begynner det å bli fullt her. Men den du viser har jeg ikke sett før. Den var veldig fin.

    Håper at ryggen din bedrer seg fort. God bedring, klem.

    SvarSlett
  4. Asal er virkelig et vakkert tre. Parkvesenet i Sandefjord har plantet mange langs veiene rundt byen. Jeg nyter synet av blomstringen og har faktisk en Asal i den lille hagen min også. God bedring.

    SvarSlett
  5. Å så fin, har en plass må det være trær i hagen.
    Marit.

    SvarSlett