søndag 9. juni 2013

Fantastiske Phlox

Akkurat nå har jeg to blomstrende tepper her hjemme. Det ene er blått, det andre rosa. Begge disse blomstrende teppene startet med to små stusselige planter av Phlox subulata, som ikke var salgbare planter på hagesenteret. Med litt tålmodighet og god pleie har de vokst seg til to store tepper. Nå tipper jeg hver av teppene dekker et område på rundt et par kvadratmeter. Når de blomstrer slik som nå er de helt fantastiske. Jeg var spent på hvordan årets blomstring ville bli, for disse teppene er eviggrønne, og særlig det ene, bar preg av å ha tørket litt på våren. De blomstrer omtrent tre uker senere enn normalt, men altså ikke noe redusert blomstring. Dette rosa teppet er Phlox subulata 'Emerald Pink'.



Dette blå teppet er Phlox subulata 'Emerald Blue'



Flotte steinbedsplanter, som altså raskt dekker ganske store flater. Kan anbefales.

5 kommentarer:

  1. Å ja de er noen vakre fargeklatter i hagen.
    Ha en fin ny uke, Marit.

    SvarSlett
  2. Vårfloks har nydelige farger!

    SvarSlett
  3. signeres - jeg liker phlox og jeg har en skråning full , men jeg har nok mistet den nederste blå etter gravingen i høst dessverre. Jeg tenkte faktisk ikke over det engang før ditt innlegg.

    SvarSlett
  4. Ja, det er de fineste tepper en kan ha i Hagen. Jeg har maken og har de så kjær.

    SvarSlett