fredag 14. juni 2013

Hagevandring

I går kom det 24 mm regn. Jeg rakk å gjødsle før regnet kom, så da er ganske fornøyd med meg selv. Kan fortsatt ikke bøye meg ned og luke ugraset, så det får være et pent grønt bunndekke, til ryggen kommer på plass. Både ugraset og plantene vokser i enorm fart, og det er morsomt. Her følger noen bilder fra hagen akkurat nå. :)
 
 
Dette er et starr (Carex) fra ventebedet mitt. Ventebedet mitt består av selvsådde stauder - så her er en salig blanding av alt mulig. Jeg får inn og sjekke på listene hvilket starr det er.

 
Dette er en anemone fra ventebedet. Jeg har kjøpt mange anemoner før, men ikke fått de til, annet en høstanemoner, da :) Dette er derfor en liten stolthet.

 
Her blomstrer en Rhododendron. Denne mangler jeg navnet på. Det var en umerket plante med masse sykdom på, som ikke kunne selges på hagesenteret. Den ble med hjem, og ble plantet sent en høst. Den er fortsatt litt stusselig, men den kommer seg for hvert år. Når den står flott i år også, etter den tøffe vinteren, ja da har jeg tro på at den skal bli stor og fin etter hvert. Kjenner du den igjen, blir jeg glad for alle navntips.

 
Hvit Iris fått av en tidligere nabo. Iris sibirica alba.

 
Frøstjerne (Thalictrum aquilegifolium), også fra en tidligere nabo.
Den pleier å være så flott til en blågrønn einer i bakgrunnen. Nå måtte jeg ta bildet i en annen vinkel, eineren har byttet farge og blitt brun....

 
Her er en sammenplanting jeg er spesielt fornøyd med.
Rød vrihassel (Coryllus avellana 'Red Majestic') sammen med gul og rød blærespirea. (Physocarpus obulifolius 'Luteus' og Physocarpus opulifolius 'Diable D'Or')
Den røde blærespireaen ble raskt stor, mens den gule har brukt lenger tid på å etablere seg.
Nå er den i farta også. :)


 
Vanlig syrin, (Syringa vulgaris), som foreløpig bare er liten.
Den skal få bli en stor flott busk. :)

 
En akeleie som plutselig dukket opp her..

 
Azalea 'Cornelia', løvfellenede Rhododendron, med en lysegrønn fugleredegran i forkant.

 
Og snart kommer rosene....
 
 
God helg alle sammen!

4 kommentarer:

  1. Her var det flott blomstring. Jeg skal også passe på å få gjødslet litt igjen.

    Ønsker deg god bedring med ryggen. Klem

    SvarSlett
  2. Her var det masse flott! Den gule blærespireaen er tregere enn den mørke, ja, men du verden hvordan den vokser når den først setter i gang :-)
    God bedring med ryggen!

    SvarSlett
  3. Hei! Dette var det spennende å se. Anne

    SvarSlett
  4. Kan den rhododendronen være "blue bell"? Syns den ligner, men ser jo bare blomsten på bildet ditt.
    http://www.nrk.no/hage/?action=Plant&plantId=5963#action=Search&searchText=rhododendron&startRowIndex=48&propertyValues=&inputValues=
    (anbefaler ellers å søke på nrk sine sider, fikk 18 sider med treff på "rhododendron")

    SvarSlett