torsdag 11. juli 2013

Ferie, lave skuldre og kveldssol....

Hipp hurra det er både ferie, fint vær og hagetid. :)
Fem flotte dager i Frankrike med Tour de France er unnagjort. Fjorårs sommeren i mente, så sikret jeg meg også mine soldager i Frankrike. Allikevel blir jeg tilgodesett med strålende vær her hjemme, ikke rart jeg smiler. :) Noen dager med abborfiske på småbruket ble det også tid til, men nå er jeg hjemme i hagen.

 
Den første runden i hagen rett etter ferien er en fantastisk følelse. Bilen kan til nød pakkes ut, men så må damen ut i hagen sin. Første stopp er kjøkkenhagen. Deilige sukkererter fortæres før hagevandringen kan fortsette. Det ble for øvrig mye sukkererter i år. Jeg sådde en del gamle frø, og i frykt for at spireprosenten skulle være redusert, sådde jeg litt tett. Ingen redusert spiring og masse sukkererter.....

2013
2012
Rosebedet er et stusselig syn, men det visste jeg jo før jeg dro. Sammenligningsbildet fra i fjor taler for seg. Håper inderlig ikke det blir en like hard vinter neste år. 2014 blir sikkert et flott roseår. :)
Aldri så galt, så har jeg fått noen nye roser i hagen, her representert ved 'Rapsody in Blue'. (under).

 

Salvie og femtunge (Scaevola).

 
Nå teller jeg 12 knopper på afrikaliljen min. Hurra!

 
Dette er hagens tøffeste Allium. Ikke vakker og skjønn, bare tøff og kul!
Har det treffende navnet 'Hair'.

 
Det er blomstring i blærespireaen (over og under).



Denne brennende kjærligheten (Lychnis chalcedonica) passer aldeles ikke inn i hagen, men den er litt fin - og får stå.

 
Må lete meg frem i staudelistene mine, og se hvilken flott staude dette er.
En selvsådd sak som er blitt nesten to meter høy. Den står i ventebedet nå, men må få ny plass til høsten. Merkepinnen er uleselig blitt, men jeg har en backup i noen papirer.
Det får bli papirarbeid til høsten, og ny pinne til våren. :)


Astrantia, stjerneskjerm, en god klassiker som lett kombineres med andre planter.

 
Clemtais recta, tar helt over fuglebrettet. Snart er det bare en stor hvit sky. :)

 
Clematis 'Jackmanni' når nye høyder i thujaplanta i år. Blir hagens flotteste Thuja snart, dette.

 
Knoppurt, Centaurea, skal liksom ta over etter blomstring av dagliljer og iris. Den har ikke tatt helt av i år, men jeg får rydde den frem mellom de andre staudebladene.

 
Denne ministemoren kjøpte jeg i april, så klippet jeg den hardt ned i midten av juni. (Ja, da så den stusselig ut etterpå.) Nå er det imidlertid ny blomstring, og ingen tegn til skamklipping.
 
 
Det registreres at det blir et eple i år 'Katinka' - av de nyplanta trærne...

 
... og en plomme 'Victoria'.

 
Svarthyllen blomster, rekker jeg blir det saft av blomstene, hvis ikke blir det gele av bæra.
 
Nå kommer jeg til punktet der jeg gjerne vil ha litt hjelp. Dilemma mellom hagestue eller veksthus.
Jeg har fått den andre halvdelen med på å investere i en av delene, men hva skal jeg velge???
 
Skal vi lage hagestue av denne delen av verandaen - den skal jo ikke stå slik i plast...
 
 
eller skal jeg lage et veksthus på ca 12 m2 i dette rotehjøret?
Rotehjørnet står i enden av bikkjegården. Her skal vi fjerne all matjord, og støpe platting,
og da kan vi støpe platting til veksthus også. I tillegg er denne kroken lun og med passe mye sol. Utekran til vann har jeg også her. Ønsker meg i så fall et skikkelig hus med gå-dør, ikke skyvedør.
Har sett på husene til Rhs hos Solfang. Ønsker meg noe tilsvarende. Tips til både valg og type veksthus eller hagestue tas imot med takk. :)

5 kommentarer:

  1. Deilig med sol, sommer og ferie :)
    Så flotte bilder av blomstene i Hagen din. Kos deg masse med sola her hjemme i Norge også.
    Jeg stemmer for veksthus! Fin beliggenhet for et sånt hus, og der kan du jo også ha møbler.
    Ha en flott torsdag!

    SvarSlett
  2. Takk for flott tur i hagen din. Jeg ville valgt veksthus. Det blir så stort at du får god plass til møbler.

    SvarSlett
  3. Enig med Elin og Bente, jeg ville valgt veksthus! Herlige bilder hos deg, med masse fint som blomstrer. Spennende med thuja innekledd av klematis.

    SvarSlett
  4. Flotte bilder! Jeg misunner deg turen til Frankrike, for der skulle jeg gjerne ha vært. Vi ser på Tour de France hver dag på tv, men det blir ikke helt det samme.

    Hva med ja takk begge deler? Jeg har drivhus, men ønsker meg også hagestue.

    Nyt de fine dagene vi har nå :-)

    SvarSlett
  5. Mulig det blir veksthus ja, så kan jeg jo drømme videre om hagestue... Noen som vet om veksthus som også har pipe til vedfyring...

    SvarSlett