torsdag 25. juli 2013

Saft av svarthyll


Nå har jeg gjort noe nytt, som jeg bare må blogge om. Jeg har laget saft av hyllebærblomster. Det var så enkelt, og så godt, at jeg må skrive det ned her - så finner jeg det igjen til neste år.
Har du en busk med svarthyll (Sambucus nigra) i hagen, og ikke alt har funnet ut dette, så bli gjerne inspirert til å prøve. Kald hyllebærblomst-saft i varmen er ikke å forakte.
Oppskriften jeg brukte er ikke akkurat kalorifattig, skikkelig sukkerbombe. Safta er derimot stappfull av nyttige c-vitaminer, så det kan kanskje unnskylde mengden sukker.
Alt som behøves er noen blomsteklaser, sitron, vann og sukker.
Jeg plukket ca. 25 blomsterklaser. Dette ble nok til ca 2 liter konsentrert saft.
Blomsterklasene skylte jeg godt i vann - småkryp er ikke brått så lekkert i klar saft, selv om de nok døde etterhvert...
Jeg tok 2 store og en liten sitron - disse ble vasket og skåret i ganske tynne skiver.
Blomsterklasene og sitronene la jeg i en stor bolle.
Jeg kokte opp 1,5 liter vann, og rørte i 40 g sitronsyre og 2 kilo sukker
(jepp - her kommer kaloriene...)
Denne varme sukkerlaka helte jeg over blomsterklasene og sitronskivene.
Bollen fikk på lokk, og fikk stå i kjøleskapet i 4 dager.
Så var det bare å sile av saften, og vips, ferdig. :)
Dette ble konstrert saft, og jeg blander den ut i forholdet 1:6 - 1:7, alt ettersom hvor sterk smak jeg ønsker på saften. Kjempedeilig frisk saft i varmen.
Mulig den kan oppbevares på tette flasker en stund kjølig, men jeg valgte å fryse ned den saften jeg ikke skulle bruke, siden det var anbefalt i oppskriften jeg fulgte.
Lykke! :)



4 kommentarer:

  1. Lykke!! det ser fanatisk godt ut og så fint å kunne bruke alt det gode som finnes i en hage.
    Oppskriften er notert, Maritklem.

    SvarSlett
  2. Sånn hyllsaft lager vi også, det er supergodt!

    SvarSlett
  3. Mums, det är sommarens höjdepunkt med flädersaft, så gott :)

    SvarSlett
  4. Dette høres godt ut, og det var en stilig flaske du har på bildet!

    SvarSlett