mandag 12. august 2013

Botanisk hage i Oslo

Været skifter veldig om dagen. Torden- og regnskyer i alle retninger. Plutselig ramler det ned noen millimeter. I dag kom det ikke stort, men jeg rakk da akkurat å avslutte hageøkten, og dra ut noen stikk-kontakter, før det klarnet opp igjen.
Når jeg først har somlet meg inn blir det litt tid til hagebloggen, og det er koselig. Forrige onsdag var jeg i botansik hage på Tøyen i Oslo. Burde ta meg noen turer dit litt oftere. Det er jo ikke så langt, og hagen er morsom å se til ulike årstider, men jeg får vel være fornøyd med at jeg ihvertfall kom meg dit en gang i år....

Kanadamånefrø - Menispermum canadense.
Dette var en ny klatrer for meg. Noen som har erfaring med den? Herdighet?



Edderkoppblomst - Cleome spinosa.
To slike kjøpte jeg selv tidligere i år. Tenkte det bare var sommerblomst, men kanskje jeg må plante de ut i høst?
Noen som har en slik som staude, så legg gjerne igjen en kommentar?

Georginer. To vakre eksemplarer i oldermors hage. Minner meg om min egen mormor.


Kursbladet reinfann, Tanacetum vulgare var. crispa. Denne har jeg selv i hagen. Super å tørke.

Gjerdesolhatt. Rudbeckia laciniata.
Synes disse gule blomstene er nydelige, men finner liksom ikke helt plass til gult i min egen hage.
Mulig jeg må lage meg en flekk der jeg kan ha gule blomster.

Søte - Gentiana affinis. Blomstrer fint i surjordsbedet nå på høsten, og er flott sammen med Rhododendron.

Denne engletrompeten står det respekt av! :)
Skulle gjerne hatt en slik en, men det orker jeg ikke prøve på engang....

Fiken. Denne sto inne i veksthuset. Veksthuset i botanisk hage er fort gjort, egentlig...

To flotte eksemplarer av hver sin type Hydrangea sto langs vanndammen.
Her hjemme blir de stort sett bare grønne busker, så morsomt å se de store og i blomst.


En slik portal kan alle lage. Enkel støtte i jern. Dette bildet måtte jeg bare ha med, så jeg skal huske ideen.
Kanskje jeg kan få til noe tilsvarende i egen hage. Blir en veldig flott portal ihvertfall.

Tenk, så fant jeg insekthotell også. :)
Informasjonsskilt om hva det var, sto også der. Jippi! Lenge leve artsmangfoldet!

Det surret mange humler rundt i hagen. Se hvordan den bekler føtter og kropp med pollen.
Det var sikkert et humlebol eller flere også i botansik hage.


Og her plukker vi snegler, kanskje?
Disse to andungene skjønte fort at damen med kamera ikke kom med mat, og at de pent måtte lete etter den selv.

7 kommentarer:

  1. Hei! Botanisk hage er så fin. Mye spennende å se. Før var jeg der ofte, sjeldnere nå, men nå skal jeg ta en tur. Fine bilder! Anne

    SvarSlett
  2. Flotte bilder fra botanisk hage! Jeg har aldri vært der, så takk for titten.
    Her har det stort sett regnet i hele dag, så da ble det inneaktiviteter på meg.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  3. Herlig fra botanisk hage! Jeg detter innom iblant, men det har ikke blitt så mange turer i år som det pleier. Enig at det er spennende å se endringene for årstidene!

    SvarSlett
  4. Så flotte bilder fra Botanisk hage! Det er så mye fint å se på der.

    Klem

    SvarSlett
  5. Nydelige bilder! Er enig i at gul er en litt vanskelig farge å få til. Men i likhet med deg er jeg veldig glad i reinfann. Den er supersterk og lyser så deilig og sommerlig opp langs sykkelstien her jeg bor.

    SvarSlett
  6. Botanisk Hage er alltid verdt et besøk, selv har jeg dessverre ikke vært innom i år (ennå). Tror den edderkoppblomsten du viser er en sommerblomst. Den er virkelig spesiell og fin:-)

    SvarSlett
  7. Bør nok prioritere en weekend til Oslo for å rusle i Botanisk Hage. Vakre bilder!

    SvarSlett