onsdag 21. august 2013

Bær :)

Først en tur til mor, og så en tur ut i kjøkkenhagen ga resultater på kjøkkenet på morgenen i dag. Første gang jeg prøver å koke saft av rips og solbær, men jammen gikk det fint. (Hvis man da ser bort fra et bittelite uhell som medførte en desiliter varm klissete saft på gulvet, og litt overalt... - Det skjer ikke til neste år, har lært nå ;)...)

Ripsen var høsteklar, og solbæra burde vært høsta før...

Lagvis med sukker og bær. Blander rips og solbær, jeg - men det ble visst mest rips.

Det kommer saft! :)

Som note til meg selv: Jeg må huske å samle sammen alle bladene under bærbuskene, og kaste de. Masse rust på solbærbladene, og det skal ikke få lov å overvintre på bakken. Ikke vil jeg ha det i komposten heller, så blir nok matavfall til gjenvinningsstasjonen dette. Hadde jeg vært supergod på kompost kunne jeg sikkert ha kastet det der, men sliter med å få opp temperaturen skikkelig, så da tørr jeg ikke.
 
 

10 kommentarer:

  1. Det er veldig lurt å koke/dampe bærene uten sukker. Det er mye lettere å tilsette riktig mengde sukker i saften direkte, og ingenting blir liggende igjen i de bærrestene som kastes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tipse Åshild. Da kan jeg prøve det neste høst :-)

      Slett
  2. Så flink du er! Det er så godt med hjemmelaget saft :-)
    Klem

    SvarSlett
  3. Så trist, men enda litt godt dessverre, å se at det er fler enn meg som sliter med rust i år. Jeg hiver dem i søppla, ikke komposten.
    Saften ser god ut :)

    SvarSlett
  4. Hei! Så dyktig du er. Vi plukker ripsen og drar til Askim frukt og bær. Der får vi betalt og kjøper ripsgelè, ripssaft m.m. Gelè er utrolig godt til bl.a lammekjøtt og det må være litt ripssaft i rødkålen til jul.
    Tusen takk for at du tenkte på oss på søndag. Vi hadde et utrolig uvær. Det blåste vanvittig og det regna vannrett, men likevel kjempehyggelig.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
  5. Deilig med hjemmelaget saft. Jeg tilsetter også sukkeret i saften etterpå.

    SvarSlett
  6. Så godt med hjemmelaget saft! Vi skal få arve min mors saftkoker når de flytter til leilighet i höst så forhåpentligvis blir det hjemmelaget saft her også etterhvert:-)
    Klem!

    SvarSlett
  7. Fine ripsbilder og safta så veldig god ut :)

    SvarSlett
  8. Så flink du er som lager hjemmelaget saft. Det finnes jo ikke noe som er bedre.

    Klem

    SvarSlett
  9. Dette ser herlig ut! Inspirerende å se at du bruker rikdommen i hagen til å lage egen saft full av antioksidanter.

    SvarSlett