torsdag 1. august 2013

Et alternativ til hagehortensia?

Vet om mange som ønsker seg hagehortensia (Hydrangea macrophylla) i hagen. Siden hagehortensia blomstrer på fjorårsskudd, er det ikke alltid så lett å få til flott blomstring - og særlig etter en slik vinter som vi hadde sist. Da frøys det meste ned her i hvertfall. Hagehortensia har ofte også herdighet på H3 og H4. Jeg har hagehortensia selv, med hage i H4, men kan sprette champagnen hvert jubelår den blomstrer. De blir stort sett bare fine store grønne busker. (Nå liker jeg ikke champagne, så like greit egentlig...)  Tenkte jeg kunne se om jeg kunne friste noen til et alternativ med enten vierhortensia (Hydrangea arborescens) eller syrinhortensia (Hydrangea paniculata). Begge disse har herdighet til H5, og blomstrer på årsskudd, så bare rota overlever, blir det blomst! :) Jeg har lagd en liten "hekk" av vierhortensia 'Annabelle'. Den er nå iferd med å bryte ut i fullt flor. Håper det inspirerer noen som har gitt opp hagehortensiaen. Denne er verdt et forsøk!




8 kommentarer:

  1. Det er en god ide. Fin er den i alle fall!!

    SvarSlett
  2. Lekker! Den skal jeg være på utkikk etter. Ellers har jeg en robust syrinhortensia som skal takle H5 og blomstrer på årets skudd. Den heter Hydrangea paniculata "Vanille Fraise",kommer først med hvite knopper og blomster som etter hvert blir rosa. Også en vakker sak!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset Stein, har lett opp "Vanille Fraise", og det er en nydelig plante. :)

      Slett
  3. Hei Anne Kari

    Spennende - det ser ut som en flott plante. Dekorativ og frodig :)

    SvarSlett
  4. Dette var et kjempebra tips! Skal sannelig notere meg det.

    SvarSlett
  5. Jeg tilhører de som nesten ikke gir opp hortensia, så her om dagen kjøpte jeg to på Vegge. Jeg fikk i vinter en stueplante hortensia til å overleve ute og komme igjen, og da har jeg fått vann på mølla. Men du har absolutt et poeng, for de er ikke enkle å få til.

    Klem

    SvarSlett
  6. Syrinhortensia... et virkelig flott innslag i hagen. Den lyser opp i sene ettermiddager til langt ut på høsten. Vakkert!

    SvarSlett
  7. Åh, heeeelt nydelig! Jeg har to syrinhortensia og skal notere meg vierhortensia:-) Håper likevel jeg klarer å få hagehortensiaene mine til å blomstre til neste år, skal pakke dem godt inn før vinteren:-)

    SvarSlett