søndag 25. august 2013

Høstlig humlesnurrsurr - del 1

I våres meldte jeg meg til en organisasjon som trengte frivillge til å samle hagehumler. Siden ble det stille derfra. Siden humler skulle ha fokus dette året, bestemte jeg meg da for å samle humler med kamera i hele sommer - og det har jeg gjort! Dette blir min avslutning på årets humlesatsing. Håper dere er klare for det, og gi gjerne humlene en siste hyllest på din egen blogg også. Jeg har kjøpt meg boka "Norges humler - med Humleskolen", av Tor Bollingmo, og prøver å artsbestemme der det går. Nå er boka alt utdatert, siden det ble oppdaget en ny art i sommer, men det er bare bra! :)

Humlene er delt i åtte hovedgrupper, basert på pelsens farge. Her kommer det bilder av en humle som hører til i gruppen med gulbåndete humler med hvit bakende. Jeg tror dette er en kilejordhumle, siden det bakre gule båndet er lysere enn det fremre. I følge boka er det vrient å skille denne fra kragejordhumle, og det skal jeg ikke protestere på... (Synes det er vrient å bestemme i det hele tatt, så da kan dette altså også være en kragejordhumle....) Den sitter i hvertfall på en solsikke, det vet jeg! :)




Dere ser at denne danser av lykke, eller? :)

6 kommentarer:

  1. Du og du - for noen fantastiske bilder! Humla gjör seg så godt mot den gule bakgrunnen.

    Ha en fin söndag! Klem!

    SvarSlett
  2. Så flotte humlebilder! :) Måtte vise dem til sønnen min, og nå har også han svært interessert studert humlene dine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjempebra! Dette jeg liker aller best, vet du, å få den oppvoksende slekt til å interessere seg for det som lever og gror der ute. :)

      Slett
  3. Hei! Fascinerende og vakre bilder av humler. Vi har hatt veldig mange humler i hagen og flere humlebol. Gamle hus gir mange muligheter. God natt til deg! Anne

    SvarSlett
  4. Ja, den danser virkelig av lykke på den skinnende solsikken. Må jo bli glad av sånt. Det ble iallefall jeg:) Du har virkelig fått god humlekunnskap. Takk for at du deler den. Vi har mange humler som surrer rundt på Enerhagen, men jeg ser nok ikke forskjell på sortene. Gode å ha er de uansett:)

    SvarSlett
  5. Åh, så fine bilder! Det nr 2 var bare helt max:-)

    SvarSlett