søndag 1. september 2013

September, og siste humlesurr - det hjelper å klage

Sist klaget jeg over at jeg bare fant en type humler på bildene mine, til tross for at jeg har samlet ganske mange humler med kamera i sommer. Vel - det hjalp! :)
Samme dag, vel hjemme fra jobb dukket denne brune humlen opp. Takk snille du. :)
Så da avslutter jeg jeg humleinnleggene mine med humler fra to andre hovedgrupper.
 
Først den brune humlen.
Denne kjennetegnes med ensfarget brun, gulbrun eller rødbrun forkropp. Bakkroppen er gul, brun oransje eller svart.
Klarer ikke helt å få tak på hvilken brun humle dette er, men TROR det er en trehumle.
 

 
Så kommer det en byhumle, som tilhører gruppen med gul krage og rød bakkropp eller bakende. TROR dette er en markhumle.



 
Med dette vil jeg og humlene få takk for oppmerksomheten. Vi håper alle hageeiere fortsetter å tenke på humlene, selv uten humlekampanjer og fokus på mangfold. Hageeiere flest vet nok å sette pris på disse aktive hjelperne våre, tror jeg. :)
 
Skulle du ha blitt litt inspirert til å lære mer om humler, kan boka Norges humler - med humleskolen, av Tor Bollingmo absolutt anbefales. Bare se opp for faren for å bli humlefrelst... ;)
 


5 kommentarer:

  1. Ingen tvil om at humlene trives i hagen din. Du er flink til å ta bilder!

    Ønsker deg en kjempe fin søndag. Klem

    SvarSlett
  2. Flotte humlebilder! Så kjekt med ny gjest i hagen. Og det å bli humlefrelst er vel ingen skummel greie, jeg synes insekter og særlig humlene løfter hagetrivselen mange hakk. Kjekt når haging blir mer enn bare plantene :) Takk for inspirasjon, skjønner at det er flere humleinnlegg hos deg, og skal få sjekket ut flere. God septemberstart!

    SvarSlett
  3. Nydelige humlebilder! Håper på en fin september med masse summende insekter i hagen.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  4. Søte nærbilder du har tatt av humler og blomster!

    SvarSlett
  5. Så flotte humlebilder du har tatt! Godt at du har fått sett så mange forskjellige humler i sommer.

    Klem

    SvarSlett