søndag 22. september 2013

Siste høstkos i hyttehagen

Helt fantastisk vær har det vært denne helgen, så litt hagesysling hjemme har det blitt. Satt noen flere løker, og tømt noen flere krukker. Sommerblomstene er liksom ikke helt supre lenger. Kan ha sin årsak i at noen glemmer å vanne de... Lørdag ettermiddag reiste vi en kort tur opp på hytta, langt inne på skogen. Hagegale har selvfølgelig også sin egen lille flekk der, selv om jeg helst vil at det bare skal være lettstelt skog og lyng, og mest mulig naturtomt rundt hytta. Hyttehagen består derfor bare av en buskrose, som jeg håper skal bli stor, og en gammel grønn stor kasse. Innpå skauen her blir det kaldt, H6, så jeg går for Hurdalsrose. Kassa er litt større enn en pallekarm. I denne kassa har jeg remonterende jordbær, salat, jordskokk og blomkarse. Jordbærplantene klarte seg faktisk fint gjennom vinteren, og sist vinter var som vi husker, ikke mild. Mener dette er en sort som het Tarpan. Byttet ut blomkarsen med lyng denne helga, for det er ikke lenge til frosten kommer, og da blir blomkarsen brått litt stusselig. Tenk - det var jordbær denne helgen også. :) Det er godt det kommer småplanter på de få jordbærplantene jeg har, for det blir ikke så mange bær pr plante. Flere munner å mette enn det er bær, men da blir det jo litt høytidelig å spise de. Stakkars bikkja kom i skade for å tisse på bærene her for en stund tilbake, det gjør den nok ikke mer.... Noen barn som sørger for det. :) For øvrig står rogna helt fantastisk nå, så flottere prydtre kunne jeg ikke plantet selv.





4 kommentarer:

  1. Heldige deg som har en ekstra hageflekk på hytta! Jeg skjønner godt at du vil ha det lettstelt der, for sånn må det jo bli når en ikke er der så ofte og får stelt plantene som hjemme.

    Klem

    SvarSlett
  2. Jordbærlykke i september!De (jordbærene) må nytes med følelse og andakt. Mmmm... Ikke verst:)
    Det høres koselig ut med en liten hyttehage.

    SvarSlett
  3. Hei! Det må være deilig å kunne dra til skogs og ha en liten lettstelt hage. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  4. Så fint å følge sesongene i hyttehagen også, og ikke bare plante for sommerferien. Måtte flire av hunden som tisset på de få bærene, hehe, krise og huskestue og mere til :)

    SvarSlett