mandag 7. oktober 2013

Disse sommerblomstene må jeg huske å ha neste år.

Jeg har Cosmos som sommerblomster i år, som har selvsådd seg selv. Den ble utrolig vakker, så til neste år må jeg huske at jeg i tillegg til å så noen planter inne, også må slenge ut noen frø, som kan utvikle seg selv.
 
Cosmos

Da vi var på operataket med Plantasjen fikk vi med oss goodie-bag hjem. I den var blant annet en frøblanding med ulike sommerblomster. Jeg må si jeg hadde mine tvil - slike frøblandinger har jeg ikke høye tanker om. Som regel synes jeg det blir et salig kaos, hvis noe spirer i det hele tatt. Derfor slang jeg ut frøposen en plass hvor jeg tenkte at det ikke var så farlig, uansett hvordan det gikk. Nå må jeg imidlertid revurdere mitt syn på slike blandinger. Det ble et flott blomsterhav, og fostret noen flotte valmuer. Gjett om jeg har høstet frø, så jeg kan slenge ut en frøblanding også til neste år! :)


 
Femtunge har jeg alltid hørt skal ha det vått, og derfor har jeg ikke prioritert den hos meg. Planter som ikke tåler å tørke kan jeg rett og slett ikke ha. Her er også en ide som må revurderes til neste år. Denne ble plantet i slutten av juni, og da var det jo vått nok. Den har gjennom en varm og tørr sommer, med meg på ferie, og i liten potte stått kjempefint. Og den er jo vakker. Så da skal jeg vel prøve denne også til neste sommer tenker jeg.

 
I kjøkkenhagen skal jeg ha bondebønne. Det finnes mange fine frø, men bønnene til denne planta slår alt synes jeg. Vel verdt å ha, bare for å ha noe å vise, hvis det kommer unger på besøk. Det er magisk å åpne en grønn belg og finne disse rosa skattene. :)


9 kommentarer:

  1. Hei
    Kjempe flotte sommerblomster. Skjønner veldig godt at du vil ha disse igjen til neste år. Jeg er ikke så flink på sommerblomster, men cosmos må jeg ha.

    Klem Vivi

    SvarSlett
  2. Nydelig alle saman og dei valmuene er berre lekre. Så eg forstår godt at du har samla frø som skal spreiast til neste sommar.

    SvarSlett
  3. Så gøy at det faktisk ble til ei nydelig blomstereng! Det er gøy når det lykkes. Så festlig med de rosa bønnene, er kjempeglad for slike gode tips til å glede de små med i hagen.

    SvarSlett
  4. Kjekt å vite at den posen inneholdt mye fint! Jeg sådde ikke min, så den skal såes til neste år. Cosmos har jeg også fått helt dilla på etter å ha kjøpt en frøplante på planteauksjon i vår. De er så flotte og blomstrer utrolig lenge.
    Klem

    SvarSlett
  5. Hei Anne Kari! Selv om sommeren akkurat har vært her, er det innmari deilig å se planer og bilder for neste år. Valmuer og cosmos kan det gjerne være mange , mange av. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  6. Flotte bønner! Morsomt både for unge og gamle å åpne slike belger, ja :)

    SvarSlett
  7. Så spennende å lese om dine tips for neste år. Det gir inspirasjon og nye tanker her...
    Bondebønne med rosa bønner så lekker ut. Den må jeg prøve å huske på.

    SvarSlett
  8. Flotte sommerblomster! Kjekt med sånne positive overraskelser.
    Cosmos vil jeg også så til våren. Har hatt hvite før, men vil prøve noen i rosatoner også.

    SvarSlett
  9. °º✿✿°•.¸

    Passei para uma visita.
    Gosto das flores, são bonitas.

    Boa semana!
    Beijinhos¸.•°♡彡
    ¸.°º✿♫ •°
    °º✿✿Brasil°•.¸

    SvarSlett