onsdag 2. oktober 2013

Et planteportrett - Høstormedrue

Jeg fikk av min mor for noen år siden denne stauden. Den er blitt en av mine favoritter. Det er av og til høsten kommer for tidlig, slik at jeg ikke får kost meg med blomstringen lenge nok, men i år får jeg blomstring! Det er veldig synd det ikke går å formidle duft over bloggen, for duften er halve opplevelsen av denne planten. Å komme ut en klar høstmorgen, og kjenne denne fantastiske duften - herlig! Stauden har herdighet H7, så den skal kunne overleve de fleste steder, men det kan altså hende at blomstringen kommer for sent. Min står i skyggen, noe som gjør at den er senere i blomst, men samtidig så er det svært få så vakre blomster som tåler, og trives, i skyggen. Den blir nesten 2 meter høy, og det gjør den faktisk. Da jeg gikk på skolen pugget vi navnet som Cimicifuga racemosa. Nå har den byttet familie, og heter Actaea racemosa. Sånn kan det gå, får pugge litt igjen da. :)
Fin er den i hvert fall.
Gikk helt bananas med kamera en morgen, så ha meg unnskyld for en haug med bilder - men den er altså så fantastisk flott. :) God høst!





Ikke bare meg som synes den er fin... :)


8 kommentarer:

  1. Dette er en favoritt hos meg også - nydelig blomster og en fantastisk duft!
    Flotte bilder du har tatt!
    Klem!

    SvarSlett
  2. Hei! Den er utrolig vakker og elegant plante. Den minner meg om en danser.
    Det er så mange latinske navn som har gått i glemmeboken, men Cimicifuga racemosa står som klistra, bortkasta. Anne

    SvarSlett
  3. Har den også spikret i hukommelsen som cimicifuga. :-) vakker er den uansett!

    SvarSlett
  4. Vakre bilder og flott planteportrett! Ja, sånn går det når de skifter navn på planter. Ikke lett å huske alle de nye...

    Klem

    SvarSlett
  5. Nydelig! En av de vakreste høststaudene. Med de mørke bladene er den faktisk fin hele sesongen.

    SvarSlett
  6. Så fin, så fin! Jeg prøvde å så i år, men fikk ingen spiring. Men den står fortsatt på listen over mulige innkøp. Kjekt med noe som pynter litt i høyden :)

    SvarSlett
  7. Mycket vackra bilder!!! Vilken porträttfotograf du är :)

    SvarSlett
  8. Flott plante ja. Jeg har den på ønskelista.

    SvarSlett