mandag 6. januar 2014

Juleroser til jul, faktisk!

Denne jula har vært den mildeste og varmeste på aldri så lenge, og er en stor kontrast til fjorårets snømengde. Jeg er gift med en løypekjører, og har to aktive barn som liker å gå på ski og ake uke, så jeg er bitte litt todelt. Halve meg synes det er litt trist, og den andre halve klarer seg utmerket i desembervarme. På radioen delte de slike personer i 'Blåswixere' og 'Blåveisere'. Siden jeg liker å tenke og leve positivt, er det 'Blåveisen' i meg som får dominere om dagen. Da er jeg mest fornøyd!
Det bøtter ned da, og det kan det egentlig snart holde opp med.
 
 
Så var det dette med juleroser. Denne vakre julerosen over måtte jeg bare ha med hjem, etter et julebesøk på Gjennestad. Jeg blogger også for Hageland - så da blir det noen hagesenterturer.
Veldig gøy og inspirerende, men litt skummelt for lommeboka....
Litt usikker på om denne vil klare seg i norsk klima, den var nok ment som julepynt. Men det er jo verdt å prøve. Nå var den avblomstret, og etter en uke med herding inn og ut har jeg like godt plantet den ut. Ikke er det tele, og elendig til å vanne inne er jeg, så om den dør ute eller inne går jo ut på det samme. Sju varmegrader tåler den hvertfall. Vel, verdt å prøve, tenkte jeg.
Den ble godt pakket inn, i strie og granbar, så blir det ikke sprengkulde kan det godt være den klarer seg til neste vinter i hvertfall......

 
Men se her! Julerosen som står ute kommer med diger knopp.
Wow - mulig det blir blomstring før mai i år da!
Altså - blåveisen i meg lider ingen nød, men gleder seg til krokusen blomstrer.
(Krokusen har kommet opp enkelte steder alt, og aldri har jeg sett lavendelen stå bedre på vinteren.
Selv rosmarinen min, som overvintrer i krukke - og alltid må byttes ut på våren - ser ut til å trives.)

6 kommentarer:

  1. Grav den nydeligejulerosen opp igjen! Her melder de om 11minus om en uke. Det blir sikkert ikke like kaldt hos deg, men det kan bli utfordrene uten et snøfnugg på bakken. Jeg er også halvt blåveis, men for naturen sin del burde det vært snø når det blir kaldt som det alltid gjør. Flott knopp på julerosen din :)
    Klem

    SvarSlett
  2. Heisan! Jeg lurer også på om jeg ikke hadde gravd Julerosen opp igjen. Den klarer nok norske vintre når den har fått herdet seg en sesong (jeg har et par lignende, fylte varianter som har klart seg problemfritt i temperaturer ned i -25) men siden din sannsynligvis er drevet i et drivhus kan overgangen bli ekstremt tøff for den. Hva med å plassere den mørkt og kjølig i yttergangen, kjelleren eller et kjølig rom? Da har den mye bedre overlevelsesmulighet :-)

    SvarSlett
  3. Hm... kanskje jeg må vurdere å prøve å overvintre Stein og Marit. Det er jeg ikke noe god på, men det er kanskje verdt å prøve. Tror nok heller ikke den overlever mange kuldegrader, men vil den overleve mitt stell? Dere ga meg noe å tenke på, og takk for det! :)

    SvarSlett
  4. Kanskje en ide å legge en salatbolle eller blomsterklokke over? Har gjort det med noen av mine som jeg kjøpte like før jul. Ikke så lett å få de til å overvintre inne synes jeg.

    SvarSlett
  5. Nydelig julerose! Håper den klarer seg, samme hvilken måte du velger å behandle den på. Jeg har en som står ute i potte. Den er jo lettere å ta inn hvis det skulle komme en kuldeperiode, noe det er meldt her også.

    SvarSlett
  6. Den var så nydelig at jeg håper du får den til! Helskjønn.

    SvarSlett