søndag 12. januar 2014

Stille og rent

Selvutløser er moro... :)

Dette har vært en super hagehelg, og en god oppladning til ny uke.
Lørdag var det enda mildt og fint, og ikke snø.
Det var så stille i hagen. Julebelysningen ble plukket ned. Utebelysningen er det siste jeg rydder bort etter julen. Den lyser så vakkert opp i hagen, og enda er det jo mørkt mye av døgnet. Allikevel er det godt å få den ned. Det har hendt før at jeg har somlet med å ta den vekk, og vips er det mengder med snø, og umulig å lete frem ledninger før langt utpå våren. Når lysene var vel pakket ned i esker begynte jeg på morelltreet. Det har blitt forsømt i flere år, så nå var en beskjæring et absolutt "must". I fjor hang morellene så høyt oppe at det bare var småfuglene som fikk glede av dem. Med sag, gardintrapp og grensaks gikk jeg løs på verket. Resultatet får sikkert ingen toppkarakter hos en fruktbonde, men jeg ble fornøyd! Mange blomsterknopper er igjen, så til sommeren satses det på late dager med egne moreller. De små frukttrærne jeg plantet i våres fikk også en omgang med saksa.
Tror jeg må ønske meg en kompostkvern til våren. Da kan kverne opp greinene på morelltreet.
Etter vel endt økt satte jeg meg bums rett ned, med et blad og en kopp kaffe. Lykke. Som dere ser er det flere enn meg som har en hagehvil akkurat nå.... :)
I natt kom det to-tre centimeter med snø, så nå er det stille og rent i hagen. Et hvitt tynt teppe. Det er i skrivende stund 12 blå ute også - litt av en overgang fra de elleve plussgradene som var forrige dagen. Litt mer normal januar nå.
På fredag ringte det en hyggelig dame fra Hus og Bolig og skulle ha noen tips om inneplanter. Morsomt! Hva hun skrev kan dere lese om her.
Ønsker dere alle en strålende hageuke - det er nå litt nærmere vår....


Ser dere hjertet eller? (Bispelue - Epimedium)

4 kommentarer:

  1. Morelltreet kommer til å strutte i ren glede til våren ;) Og kompostkvern - det har jeg, alt man kan bruke kvernet kvist til. Bare en drøm av en praktisk gjenstand, spør du meg :)

    SvarSlett
  2. Da blir det å plassere hagestolen under morelltreet og sitte og plukke og nye til sommeren:) Kompostkvern hørtes ut som en glimrende ide. Det hadde jeg hatt god bruk for med alle kvister og trær vi har borte i de svenske skoger. Så fine tips du har gitt i Hus og bolig. Ha en strålende uke.

    SvarSlett
  3. Koselige bilder av både deg og medhagerne dine!
    Håper du får både blomst og frukt på morelltreet ditt!
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  4. Så koselig å starte hagelivet så tidlig=) Ble skikkelig misunnelig. Her har det vært bitende kaldt og med mye vind, så har det ikke fristet med uteliv. Håper du får en fin kveld=) Vibeke

    SvarSlett