torsdag 20. mars 2014

Det er vår - og snart hagemesse.

Nå har det vært noen deilig vårdager, og ting begynner virkelig å sprette opp, også langt inne i skogen hos meg. Det feirer jeg med gratisbilletter til hagemessa - helt nederst i innlegget.

I år tenkte jeg at jeg skulle dele bilder fra et blomsterbed litt fast med dere gjennom året. Litt for min egen del også, da. :) Det er så gøy å se utviklingen av et bed når man kan sammenligne med bilder tatt litt før på året. Hvordan det så ut på våren er så lett å glemme, når det står i all sin prakt på høsten.

Så da begynner jeg i dag.

 

Dette er det utvalgte blomsterbedet som behørig skal blogges om i år. :) Det ligger sydvendt, i en sving inn på gårdsplassen foran huset. Altså det blomsterbedet alle må se når de kommer til oss, og det bedet jeg ser hver eneste dag.

Tenkte jeg skulle dele noen bilder av det som kjennertegner stedet nå.
Kanskje det kan inspirere noen, og være til hjelp for å få til en jevn blomstring gjennom året.

Dette er en podet selje (Salix caprea) med H6. Den er et lite tre, med hengende grener fra podestedet. Utmerket til juletrebelysning, ungenes gjemmested da de var mindre, og vakker når den står full av gåsunger, som nå. Kjøpt som milenniumstre i 2000.

Krokus - setter noen få løk hvert år. Dette er også et bed som blir tidlig bart, så koselig å ha tidlige løkblomster her. Har prøvd meg snøklokker, men de vil av en eller annen grunn ikke bo her.

Her kommer det flere krokus og noen få villtulipaner. Bakerst i bildet har orientvalmuen (Papaver orientale) begynt å røre på seg. Mellom valmuene og krokusen står  noen få gullkorg (Doronicum orientale), sistnevnte ute og vandrer på egenhånd. Gullkorgen er på vandring hvert år, og nå er den tydelig på vei mot nye steder. Vi får se da, om den får lov å stå der, eller om den flyttes tilbake dit den kom fra....



Under den ene busken har villtulipanene virkelig fått fart på seg. Ifjor hadde jeg bare fire-fem blomster, og noe flere blad. Ser bedre ut i år. :)



Jeg opplever at mange av dere som leser bloggen min er hagegale, eller har litt over gjennomsnittelig interesse for hage. I år skal jeg stå på hagemessa med Bøllefrø (i hall A). Det jeg lurer på, og som hadde vært gøy å bringe tilbake til Hagemessa er hva dere synes hadde vært gøy å se og høre om på messa? Hva mangler, hva bør det bli mer av? Og dere som leser bloggen, og som ikke er fullt så hagegale, ja - jeg vil vite hva dere vil se og høre på messa også. :)

Legg igjen en komentar i komentarfeltet - som takk trekker jeg ut to stykker som får to gratisbilletter hver til Hagemessa. Følg linken på bildet under, så ser du programmet og utstillerne på årets hagemesse.

Hagemessen - Norges Varemesse

15 kommentarer:

  1. Lykke til på Hagemessen! Skulle så gjerne hatt mulighet til å besøke messen. Kanskje anledningen til å ta turen over fjellet lar seg gjøre et annet år :)

    SvarSlett
  2. Det blir spennende med både bedet ditt og utstillingen på hagemessen! Jeg har tenkt meg dit i år også. Jeg hadde egentlig tenkt meg dit på fredag, men da kunne ikke hun jeg skal reise sammen med. Men uansett så skal jeg dit på lørdag. Jeg må jo se hva du holder på med, så det blir veldig gøy :-)

    Klem

    SvarSlett
  3. Fine bilder fra hagen din Anne Kari :-) Liker så godt hengende seljetrær, men har foreløpig ikke noen i hagen min. Blir spennende å følge med i blomsterbedet ditt videre, det er viktig å ha noe pent å se på hele sesongen!
    Så gøy at du deler ut biletter til hagemessa, det ville være veldig gøy å bli trukket ut:-))))) Tenk i år har jeg frihelg og har veldig lyst å komme! Jeg synes alltid gode ideer til hagen er kjekt å se og lære mer om. Likeledes hagepynt og design. Samplanting og gode ideer til både blomsterbed og kjøkkenhage interesserer meg også.
    Ønsker deg masse lykke til på messa og håper vi treffes!
    Klem og smil fra Berit

    SvarSlett
  4. Glemte å si at jeg ikke har vært på hagemessa før og derfor ikke kan si så mye om hva det burde være mer evt mindre av. Vet ikke om det er mulighet til å kjøpe ting der, men det ville være fint med både planter, redskap og hagepynt:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratulerer du vant, Underberget. :) Send meg en e-post på anne.kari@bollefro.no - så avtaler vi overlevering. Klem :)

      Slett
  5. Det skal bli hyggelig å se deg på hagemessa :) Ønskeliste til hagemesse : Nisjegartnerier - ønsker spesielt å se planteutvalg for høy klimasone. Det tror jeg ikke var der i fjor i allefall. Hagemessen er noe tidlig på året for å se planter som har kommet litt i gang. Det er litt dumt når det fortsatt er fare for frost når funnene skal i jorda. Designhager - gjerne mer av det. Faglige foredrag - anleggsgartnere + hage designere + gartnere kan vise sine flotte resultater feks på skjermer eller lerreter, Griller og hagemøbler er jeg mindre interessert i - drivhus er mer interessant , avansert dyrkningsutstyr , halvprofft/helprofft.. Det var mine forslag. :)

    SvarSlett
  6. Endelig er det vår og hagemesse igjen. Gleder meg til å besøke deg på messa. Ønsker deg en fin fredag.

    Klem Vivi

    SvarSlett
  7. Jeg har besøkt hagemessa i årevis. Jeg synes den har tatt seg opp igjen etter en downperiode hvor den bare krympet. I fjor var den veldig fin! Var lakris og massasjestoler der da? Jeg liker best de 'små' utstillerne/utsalgene, men det er ikke dumt med noen store kjeder i tillegg. For min del kunne hagemøbel- og hagemaskinavdelingene (inkl grillhytter/svømmebasseng/tilhengere/lekeplasser osv) ha krympet litt i forhold til planter og 'lettere' hagedekor/redskaper, men det er nok mye grunnet tykkelsen på min egen lommebok ;)
    Jeg liker informasjon, utstillinger, demonstrasjonshager, stiklinger, frø og planter, bøker og magasiner, uhøytidelige konkurranser, foredrag og blide og inspirerende mennesker.
    Jeg gleder meg veeeldig til hagemessen:)

    SvarSlett
  8. Jeg vet det er drivhus på messa, men for øyeblikket får jeg ikke sett nok av det.
    Åsså planter ..........selvfølgelig :-) Kjøpe,kjøpe.

    SvarSlett
  9. Lykke til på hagemessa!
    Det blir ingen tur på meg iår..men spennende å se hva de ulike bloggere deler i etterkant:)
    Herlige vår bilder fra hagen din:))

    SvarSlett
  10. Hei Anne Kari.
    Det er artig å se forandringen i bed og hage og det går jo så fort.
    Hagemesse det er gøy men det er ganske utgjort for andre året på rad er jeg opptatt,,dårlig planlegging,,

    Flotte vår bilder fra hagen din, kos deg i det fine været.
    Maritklem.

    SvarSlett
  11. Jeg har heller ikke vært på hagemessa før, men skal i år. Jeg vil også se drivhus! Ellers er jeg også mer interessert i planter og frø enn dyrt utstyr, hagemøbler etc. Jeg gleder meg til å høre på foredrag! Det ser ut som et veldig bra program. Blir spennende å se utstillingen din og andre sine.

    SvarSlett
  12. Inspirasjon og kompetanse! Inspirasjon om ulike planter, krukker, bruk av stein og vann- og noen som kan svare på alle de spørsmålene som dukker opp når jeg ser noe nytt. Hvordan fungerer dette EGENTLIG? Hvis jeg spør på plantasjen leser de bare på plantelappen. Kan lese selv- men vil vite andres erfaringer! Kjempegøy om du stiller ut noe du er god på- enten det er noe vanlig eller uvanlig- og kan svare alle uerfarne entusiaster som meg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratulerer du vant to billetter Maria, send meg en e-post på anne.kari@bollefro.no - så avtaler vi overlevering. :) Klem

      Slett
    2. Så gøy- tusen takk! Sender deg e-post :-) Maria

      Slett