søndag 2. mars 2014

Tid for frø, og kanskje litt vårrengjøring?

Nå kan jeg begynne å tenke på å så. Herlig! Jeg har allerede sådd endel ute i garasjen. Med god hjelp av far og mann har nå vekstlyset kommet på plass. Hurra! Det meste der inne i garasjen er planter som skal være med Bøllefrø på hagemessa. Sukkererter, bønner, korn, gulrøtter og salat. Alt Bøllefrø driver med har jeg nå på egen Bøllefrøblogg, slik at ikke Bøllefrø infiltrerer min ordinære hageblogg helt :). Litt sammenblanding blir det sikkert likevel. Er jeg heldig så kan jeg bruke en brøkdel av plantene etter messa, men regner med at mye nok tar sin død av å stå i den hallen i noen dager. Ingen krise det da. Men da må jeg jo så litt nå, som jeg kan glede meg over etter messa.




Da jeg var i Italia i fjor våres kjøpte jeg med meg vin hjem i kasse. Vi var jo på besøk på en vingård, og jeg så med engang at denne kassa kom til å bli en nyttig suvernir. Nå har jeg kost meg med minner og vin i vinter. Kassa er nå tom og klar for nytt bruksområde. Super å ha frø i, både egne og kjøpte. Frølistene er forlengst saumfart, men det forhindrer ikke at når Garden Living nå kom med sin, så fant jeg jammen noen flere der også. Så da er det slik i år igjen da. Jeg planlegger og prøver å være fornuftig når jeg ser hva jeg skal rekke over denne sesongen, men glemmer alt og handler langt flere frø enn jeg burde. Hjelp - trenger flere timer, men satser på at når sola kommer (den må jo dukke opp snart) så kommer det noe uant energi også. Her er det meldt mildvær og overskya en uke til. Snøen blir gradvis borte, så det er da en god ting. Ekornet er i hvert fall i gang med å rydde fuglekassa igjen.


12 kommentarer:

  1. Supert med gjenbruk og kjempelurt å bruke den fine kassa til frø. Ja begrensing i frøvegen er jammen ikkje lett. Den bestillingslysta er det fleire som slit med.
    Deilig at snøen tina og det vårast. Mykje kjekt i vente.
    Her er det full vår. Håper det held seg slik men det er vel vel mykje forlangt så tidlig )
    God Søndag og lykke til med sådden.

    SvarSlett
  2. Ja det med gjenbruk er helt supert! Det er mange fristelser i frøverden, ja, jeg vet alt om det ;-)
    Kanskje vi sees på hagemessen!
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde vært kjempekjekt å se deg igjen Marit! :-)

      Slett
  3. Det må være koselig med en frøkasse som knyttes gode minner til. Jeg synes det er langt triveligere med gjenbruk når det passer slik enn å dra på butikken for å kjøpe nytt. Ble litt misunnelig på frøkassen din :) mine frø er foreløpig oppbevart i isboks. Lykke til med sådden :) En fin søndag ønskes fra Tone

    SvarSlett
  4. Ja, nå er tiden inne for å så frø. Jeg har ikke helt kommet dit enda, og vet ikke om jeg skal så noe i år. Gleder meg over andres småspirer heller, tenker jeg.

    Ønsker deg en fortsatt fin søndag. Klem

    SvarSlett
  5. Man kan nog inte få för mycket frö, men för lite plats för dem. Härlig ekorrbild! Inte lätt för fåglarna att ha ungarna ifred i den holken :)

    SvarSlett
  6. Hei! Å så gjør noe med en. Det setter i gang drømmer. Gleder meg til å se standen din på hagemessa. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å treffe deg Anne, du må tilkjennegi deg altså! :-)

      Slett
  7. Så bra at du skal på hagemessa - vi ses der ! :)

    SvarSlett
  8. Så flott du skal på messa, gleder meg til å treffe deg! :-)

    SvarSlett
  9. Hej och tack för besöket hos mig. Jag har aldrig lyckats speciellt bra med frösådder. Jag slänger frön som inte kommer i jorden... Därför blir jag alltid så imponerad när jag ser alla duktiga trädgårdsmästare som samlar och drar upp växter från frö.

    SvarSlett
  10. Jeg lider av det samme. Jeg vet at jeg bør begrense mengden frø jeg sår, men så får man lyst på både dette og hint. Og plutselig er det fullt av potter over alt. men i år er jeg ikke kommet i gang enda siden drivhyset kollapset unger vinterens snømengder.

    SvarSlett