fredag 7. oktober 2016

Deilig høstferie

Tjo-ho, med litt ferie blir det jammen tid til litt blogging også. Etter noen herlige dager i fjellet med flotte farger er det også rom for et par dager hjemme. Men hva kommer man hjem til? Hagen ser ut som et takras etter netter med den første frosten. Ikke tvil om at det har vært kuldegrader for å si det sånn. Egentlig er det litt deilig også - å han en hage som virkelig har satt punktum for sommeren. Nå er det lettvint å rydde og pusle. Det blir ledige flekker til å sette løk, og georginene skal få komme opp av jorden og tilbringe de neste månedene i garasjen. De mest lune plassene i hagen, der murer og husvegger holder på varmen gjennom natten lever fortsatt sommerblomstene. Det er helt greit, jeg rekker ikke å rydde over alt med en gang - og det er kos å fortsatt ta erteblomster med inn. Luksus rett og slett.



Men la meg nå ikke få deg til å tro at jeg har jobbet hele dagen i hagen. Neida, her er intet stress - plantene er tross alt døde. De våkner ikke til liv igjen av at jeg løper rundt og rydder, de går faktisk ingen steder. Ikke er det noen som kommer og rydder for meg heller, så jeg har allverdens med tid. Her nytes solen, og kveldene brukes med strikketøy og tv. Ah - høst altså! Og ute pynter jeg med lys. Så enkelt. Mørket kommer sigende, og kamuflerer en småtufs hage, og jeg kan hente frem de smykkene som fortsatt er der - og bruke de for alt det er verdt. Jeg lot meg inspirere av Finn Schjøll i Hagetidene - og har brukt noen kvister av humle og hortensia. Med kjølige netter og litt vann holder de jammen lenge.



Juletrebelysningen tok jeg ikke ned i vinter - med vilje. Jeg så for meg at det kom til å bli fint med lysene som fikk skinne gjennom lyegrønt og gulnende blader av pipeholurt. Der var jeg jammen forutseende må jeg si. Noe fint bilde å vise frem i bloggen ble det imidlertid ikke...Og en billig lysslynge på solceller fra IKEA gjør susen ute i bedet - uten lange snubleledninger.



Satser på flere fine dager fremover - og mange deilige timer inne, der jeg kan titte ut på lysene.


4 kommentarer:

  1. Ååååh, så utrolig koselig å høre fra deg igjen. Du har vært savnet. Herlige ord om høsten og livet til deg og hagen din. Jeg synes også det er deilig å ta imot høsten nå. Småpusler og smårydder i bedagelig tempo. Godt å trekke inn den skarpe og friske høstluften, mens bladene faller fra trærne og legger seg som en dyne over hagen. Tid for å fyre på peisen inne, tenne lys og trekke beina oppunder seg. Så kan vi drømme om våren som atter kommer.
    Ha det riktig så godt Anne Kari. Håper du hilser innom bloggen din ved anledning.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var veldig koselig skrevet Jannibele. Jeg savner bloggingen masse, så håper jeg rekker å være litt mer aktiv igjen.Jeg kommer helt sikkert innom iblant - og så følger jeg med deg på Instagram også. Godt det finnes flere steder å treffes på nettet. Vi sees helt sikkert et sted. :)

      Slett
  2. Flotte bilder og inspirerende å se at solceller er energikilde!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Thomas. Solceller er bra som energikilde sett fra et miljøperspektiv. Og så blir det bare enda bedre når det er mer praktisk enn strøm også.

      Slett