søndag 13. november 2016

Fra kaldt til mildvær

Lørdagen startet med 16 kuldegrader, og det virket noe usannsynlig at det meldte regnværet på ettermiddagen kom til å inntreffe. Det ble gradvis mildere, men plussgrader ble det aldri på lørdag, og regnbygene kom heldigvis som snø. Utover dagen i dag har det blitt mildt, og snøen glir av rekkverk og tak. Tipper de store grantrærne er fornøyde, når de nå slipper å bære så tungt. Jeg har jo ristet av mye snø på busker og trær i hagen, med skogen må nesten klare seg selv. Det gjør den også, med unntak av et enslig furutre, som må møte våren med en litt skeiv krone og to greiner i minus. Stakkars, den ser litt tufs ut, men bruddet er fint så jeg tror kanskje det vil gå bra med den. Om mange år blir den kanskje den krokete og rare furua?

Jeg har fått nye varer fra Frankrike til nettbutikken min. Det er utrolig nok salg av hageredskaper gjennom hele året, men det er da litt stas å kunne vise frem produkter som passer til sesongen også. Fabrikken som produserer vannkannene har også produkter til vedfyring. Det blir spennende å se om det blir salg av dette også. Mannfolk handler godt med økser, så det er ikke helt umulig.



Kuldegradene på lørdagen avtok i sola, men kjøttmeisen satte stor pris på griseflesket som ble hengt ut. Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor den kalles talgokse enkelte steder. Uka som gikk kom nemlig den kvarte grisen i hus. Fettet har småfuglene mye bedre av enn meg, så det pakkes som fuglemat. Da kan jeg være helt i flere uker fremover. Når fugleneket kommer litt ut i desember er det duket for fest!


På søndagsturen i dag raste snøen av trærne, og det var nesten en fornemmelse av vår når det lukta friskt granbar av greiner som igjen prøvde å rette seg opp. Om fem og en halv uke snur sola. Det er det jammen verdt å feire.

2 kommentarer:

  1. Kjempefine vedkuver, og smart å henge grisefett i trærne til fuglene. Det tipset skal jeg bruke:)
    Håper du får godt salg på vedkurvene!

    SvarSlett
  2. Ja vinteren dro like fort som den kom. Den vender nok tilbake:) Så fine kurver. Vi har fullt opp på Enerhagen, men vet hvor jeg skal henvende meg når vi trenger noe nytt. Håper det går så det suser med nettforetningen din. Kjekt å ha deg på bloggen igjen.
    Ha det så godt:)
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett